Helsingin Satama tavoittaa tarinankerronnan avulla - ”Työnhakijat ovat ottaneet artikkelit puheeksi haastatteluissa”

Artikkelisarja Tekniikka&Talouden verkkosivuilla tekee Helsingin Satamaa tunnetummaksi työpaikkana ja asiantuntijaorganisaationa.

Helsingin Satama teki yhdessä Joblyn kanssa kolmen artikkelin sarjan, joka julkaistiin Tekniikka&Talouden verkkosivustolla. Tavoitteena oli tehdä Helsingin Satama tunnetuksi työpaikkana ja asiantuntijaorganisaationa.

Tarkoituksena oli tavoittaa erityisesti teknisen ja kaupallisen puolen osaajia sekä kertoa, minkälainen Helsingin Satama on työpaikkana ja minkälaisia ihmisiä siellä työskentelee.

Artikkelisarjan kaksi ensimmäistä osaa on julkaistu ja kolmas ilmestyy syksyllä 2023. Tulosta on jo tullut.

– On ollut ilahduttavaa huomata, että työnhakijat ovat ottaneet julkaistut jutut puheeksi haastatteluissa, kertoo Helsingin Sataman henkilöstöjohtaja Katja Riikola.

Koska Jobly on osa Alma Mediaa, työpaikkailmoitukset ja niiden mainonta, artikkelien sisällöntuotanto ja julkaisualustat jutuille löytyvät saman katon alta. Alma Media julkaisee mm. Iltalehteä, Kauppalehteä, Talouselämää ja Tekniikka&Taloutta.

Perusta hakijoiden tavoittamiseen syntyy Joblyn ilmoituskampanjoilla. Ne kohdentavat ilmoitukset oikeille työnhakijoille Alman medioissa, hakukoneissa ja sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Jobly Inspire -kampanjan avulla ilmoitus kerää valitun tason mukaan 2000–4500 lukukertaa.

Oikeassa mediassa julkaistut sisältömarkkinointiartikkelit syventävät työnantajan viestiä.

– Olemme saaneet paremmin avattua, mitä meillä tehdään ja minkälaisia ihmisiä meillä on töissä. Ja sanoisin, että viesti on mennyt perille, kun hakijat ovat kertoneet lukeneensa artikkeleja. Osa rekryistä on haastavia, kuten varmaan monella muullakin ja osaan olemme saaneet paljon todella hyviä hakijoita, Riikola kertoo.

– Tämä on esimerkillinen keissi suunnitelmallisesta työstä. Hyvää rekrytointimarkkinointia tuetaan ja sen tuloksellisuutta parannetaan suunnitelmallisella työnantajakuvaviestinnällä, jossa on selkeä konsepti, viesti ja teemat, komppaa Joblyn Key Account Manager Vesa Vilenius.

Mutkatonta yhteistyötä

Asiakkaan ei itse tarvitse huolehtia sisällöntuotannosta, kun artikkelit kirjoittaa Joblyn työelämäaiheisiin erikoistunut yhteistyötoimittaja.

Ulkopuolinen toimittaja osaa myös kysyä kysymyksiä, joita sisältäpäin ei välttämättä tulisi ajatelleeksi.

– Minua haastateltiin yhteen juttuun ja toimittaja osasi miettiä, mitkä asiat oikeasti kiinnostavat hakijaa. Monet asiat ovat itselle niin itsestäänselviä, että niitä ei tule edes ajatelleeksi, Riikola sanoo.

Yhteistyö Joblyn kanssa saa kiitosta.

– Yhteistyö on sujunut tosi hyvin. Asiat ovat sujuneet mutkattomasti ja joustavasti, Riikola sanoo.

Riikola toteaa, että artikkelisarja on yksi toimenpide osana isompaa kokonaisuutta. Artikkelien ja Joblyn kanssa tuotetun työnantajakuvavideon lisäksi on uudistettu visuaalista ilmettä ja tapaa kirjoittaa ilmoituksia. Eri elementit nivoutuvat yhteen ja tukevat toisiaan.

– Rekrytointimarkkinointia ja työnantajakuvan kehittämistä ei koskaan voi lopettaa. Se on jatkuvaa työtä, hän sanoo.

Tutustu Helsingin Sataman sisältömarkkinointiartikkeleihin:

”Hyvä johtaminen ei ole sattumaa” – Helsingin Satama nosti henkilöstötyytyväisyyttä kehittämällä esihenkilötyötä
Helsingin satamaan investoidaan yli puoli miljardia – “Työmäärä näkyy useissa suunnittelutoimistoissa“
Helsingin Satama on keskeisessä roolissa Suomen meriliikenteen ympäristövastuullisuudessa

Lue lisää työnantabrändin kehittämisestä