”Haluatko, että sinut muistetaan hyvistä lomakkeista vai hyvän kulttuurin luomisesta?” HR muuttuvassa työelämässä – tukifunktiosta strategiseksi kumppaniksi

Jobly Herättää -aamiaistilaisuus kokosi 27.5. HR-ammattilaiset Alma-talolle kuulemaan modernista henkilöstöjohtamisesta ja entistä liiketoimintalähtöisemmästä HR:stä.
Puhuja Marjaana Murtomaa

Pitkän linjan HR-ammattilainen, Knowitin Head of People and Culture Marjaana Murtomaa korosti puheenvuorossaan, että HR:n rooli on muuttumassa tukifunktiosta strategiseksi liiketoimintakumppaniksi. HR:n tulee osallistua ennakoivasti liiketoiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen, mikä vaatii rohkeutta, syvempää liiketoimintaymmärrystä ja ketteryyttä.

Murtomaa havainnollisti esityksessään työntekijäkokemuksen keskeistä roolia liiketoiminnan menestyksessä. Hyvä työntekijäkokemus johtaa parempaan asiakaskokemukseen ja sitä kautta parempiin liiketoimintatuloksiin. Työntekijäkokemus on kokonaisvaltainen käsite, joka kattaa fyysiset työolosuhteet, johtamiskulttuurin ja digitaaliset työkalut ja siitä on pidettävä hyvää huolta koko ajan.

"Työntekijäkokemus on kaiken keskiössä, kun puhutaan liiketoimintalähtöisestä henkilöstöjohtamisesta.”

Moderni HR ymmärtää liiketoimintaa, toimii liiketoimintalähtöisesti ja on rohkea

Rohkeus nousi vahvasti esille HR:n kehittyvässä roolissa. Strateginen HR edellyttää liiketoimintaymmärrystä ja erityistä rohkeutta nostaa esiin vaikeitakin asioita, kuten huonoa johtamista tai psykologisen turvallisuuden puutetta. Kaikki HR-ammattilaiset eivät ole tottuneet puhumaan liiketoimintakieltä tai haastamaan päätöksiä. Omaa ymmärrystä voi kuitenkin kehittää keskustelemalla aktiivisesti liiketoimintajohdon ja myynnin kanssa.

On tärkeää ymmärtää, mistä asiakkaat ovat kiinnostuneita ja miten asiakkaita voidaan palvella paremmin, sillä se auttaa myös ymmärtämään työntekijöitä. HR:n tulee olla mukana keskeisissä keskusteluissa, ei vain reaktiivinen toteuttaja.

Henkilöstöjohtaminen muuttuu myös yhä enemmän datavetoisemmaksi. Pelkkä ihmisten ymmärrys ei riitä, vaan myös numeroiden hallinta ja mitattavien asioiden seuraaminen korostuvat.

"Haluatko, että sinut muistetaan hyvistä lomakkeista vai hyvän kulttuurin luomisesta?”

HR muutoksen kärjessä

HR:n rooli korostuu työelämässä entisestään. Tekoäly ja automaatio muuttavat työtä nopeasti, joten HR:n on ennakoitava muutoksia ja johdettava niitä organisaatiossa. On ymmärrettävä, miten teknologiat vaikuttavat työntekijöiden rooleihin ja auttaa henkilöstöä sopeutumaan muutoksiin. HR on se, joka muotoilee kulttuuria ja työntekijäkokemusta. Lopuksi Murtomaa esitti herättelevän kysymyksen, joka myös kuvaa HR:n muutosta: ”Haluatko, että sinut muistetaan hyvistä lomakkeista vai hyvän kulttuurin luomisesta?”

Marjaana Murtomaa on kirjoittanut yhdessä Noora Luutosen kanssa kirjan HR - Opas moderniin henkilöstöjohtamiseen. Kirja on tilattavissa Alman kirjakaupasta.