Kuinka onnistua rekrytoinnissa? Tämä on toimivan työpaikkailmoituksen salaisuus

Työnhakupalvelu Jobly kertoo vinkit oikeiden työnhakijoiden tavoittamiseen.

Onnistuneeseen rekrytointiin vaaditaan houkutteleva työpaikkailmoitus, mutta paraskaan teksti ei auta, jos se menee hakijoilta ohi. 

Työnhakupalvelu Joblyn tuotejohtaja Jesse Huusarin mukaan tärkeintä rekrytointimarkkinoinnissa on, että työpaikkailmoituksen mainonta kohdennetaan juuri oikeille ihmisille. 

– Jos haetaan kokkia, sitä ei kannata mainostaa insinööreille. Lisäksi pelkkä ilmoitus työpaikkasivulla ei riitä, sillä suurin osa potentiaalisista hakijoista on jo töissä, eikä siksi selaile uusia työpaikkoja, Huusari sanoo.

Kun työpaikkailmoitus tuodaan mainonnan avulla esimerkiksi Iltalehden sivuille, Instagram-tarinoiden sekaan ja Googlen mainospaikoille verkossa, tavoitetaan myös passiiviset työnhakijat, jotka voisivat vaihtaa työpaikkaa, jos sopiva tulee vastaan. 

– Jobly on kohdentamisessa ykkönen. Uniikki näkyvyys Alman mediaverkostossa (mm. Iltalehti, Kauppalehti, Talouselämä) Xandr-työkalun avulla yhdistettynä digimarkkinointiin Metassa, Googlessa, LinkedInissä ja hakukoneissa sekä retargeting-mainontaan tavoittaa käytännössä kaikki suomalaiset. Voimme poimia sieltä oikeat yleisöt, joille mainokset näytetään, Huusari kertoo.

Joblyn tuotejohtaja Jesse Huusari.

Tulostakuu tuo turvaa rekrytoijalle

Joblyn kaikkiin rekrytointikampanjoihin kuuluu lukukertatakuu. Esimerkiksi Attract-ilmoitus kerää vähintään 800 lukukertaa, kun taas käsin optimoitu Inspire++ yli 6000 lukukertaa. Ilman mainontaa työpaikkailmoitus kerää yleensä vain noin 70 lukukertaa.

Fiksu kohdentaminen mahdollistaa sen, että lukukerrat tulevat juuri tavoitellulta kohderyhmältä. Se näkyy hyvinä hakijoina.

– Kun työpaikkailmoitus saa riittävästi katselukertoja oikealta yleisöltä, se tuottaa enemmän laadukkaita hakemuksia. Samalla saamme dataa, kuinka optimoida hakemuskonversiota entisestään, Huusari sanoo.

Kokemusta on tuhansista onnistuneista kampanjoista.

– Lukukertatakuu on helppo tapa ymmärtää, mitä saat rahallesi vastineeksi. Silloin maksat vain tuloksista, Huusari sanoo.