Mitä jos työpaikkailmoitukset olisivat kuin asuntoilmoitukset?

Viime syksynä kirjoittaessani opinnäytetyötä visuaalisen työpaikkailmoituksen vaikutuksista työnantajamielikuvaan huomasin teoriaan perehtyessäni, että työnhakua voisi suoraan verrata ostopäätösprosessiin. En väitä työpaikan saamisen olevan yhtä helppoa kuin Fazerin sinisen hakeminen paikallisesta Alepasta, mutta väitän, että ostopäätösprosessissa on paljon samaa mitä löytyy tilanteesta, kun teemme valinnan työpaikasta.

On varmasti hyvä avata, mitä tarkoitan ostopäätösprosessilla. Moni asia vaikuttaa ostopäätösprosessissa tuotteen ostamiseen tai hylkäämiseen, ja samat voimat pätevät myös työnhaussa. Yleensä työnhakija aloittaa työpaikkaan hakemisen, kun hänessä syntyy jonkinlainen tarve: uusi koti, mielekkäämpi työ, raha tai vaikka itsensä kehittäminen. Hakija käy läpi useita työnantajia ja tutkii tapauskohtaisesti niiden tunnettuutta, sijaintia ja brändiarvoa. Työnhakija luo mielikuvia työpaikan sopivuudesta hänen identiteetilleen ja statukselleen. Visuaalisuus luo aina mielikuvia työnhakijassa ennen kuin hän on lukenut työpaikkailmoituksen. Ennen päätöstilannetta tunteet valtaavat työnhakijan ja hän tekee päätöksen työpaikkaan hakemisesta. Työnhaku on kuin prosessi, jossa luodaan hakijalle positiivisia mielikuvia mielenkiintoisesta työpaikasta. Osaammeko luoda näitä mielikuvia oikein?

Ostaisitko asunnon, jonka sijaintia et tiedä?

Mietitään hetki sitä, kuinka asuntoja myydään verkossa. Asunnoista näytetään useita kuvia ja videoita, joiden avulla luodaan mahdolliselle ostajalle mielikuvia siitä, millaista olisi asua tässä kyseisessä asunnossa. Ostajalle näytetään kartalta missä asunto sijaitsee, niin hän voi itse luoda mielikuvia siitä, kuinka lähellä ovat kaikki palvelut, koulu, päiväkoti, sairaala ja julkinen liikenne. Jos sekään ei riitä, niin useimmissa tapauksissa palveluista, paikallistiedoista ja liikenneyhteyksistä on kerrottu erikseen.

Ostaisitko itse asunnon, jonka sijaintia et tiedä? Yllättävän monessa työpaikkailmoituksessa tämä tieto hakijan täytyy erikseen etsiä ilmoitustekstin joukosta. Asuntoilmoituksissa asunnosta annetaan kaikki mahdollinen tieto huoneiden lukumäärästä, rakennusmateriaalista, lämmitysjärjestelmästä ja aikaisemmista remonteista. Mahdollinen ostaja saa enemmän kuin tarpeeksi tietoa, jotta pystyy luomaan omia mielikuvia siitä, millaista olisi elää kyseisessä asunnossa ja sen mukaan tekee lopulta ostopäätöksen.

Kuvitellaanpa tilanne, jossa työpaikkailmoitus olisi toteutettu samalla tavalla kuin nykypäivän asuntoilmoitus. Työpaikan tarkka sijainti olisi esitetty selkeästi ja hakijalle heti tiedotettu, kuinka kauan aikaa kestää matkata kyseiseen sijaintiin pyörällä, autolla tai julkisella liikenteellä. Työpaikasta olisi olemassa useita eri kuvia ja videoita, joissa näytetään, millaiseen työpisteeseen ja työyhteisöön työnhakija pääsisi työskentelemään. Palkka olisi selkeästi tiedotettuna hakijalle, koska se on suurimmaksi osaksi syy miksi töitä haetaan. Työpaikkailmoituksessa olisi selkeästi esiteltynä kaikki edut, mitä työpaikka tarjoaa työntekijälleen, kuten etätyömahdollisuus, autopaikka, virkistyssetelit, työpaikkaruokailu ja niin edelleen. Lisäksi hakijalle kerrottaisiin, kuinka perehdytys tulisi tapahtumaan heti rekrytoinnin jälkeen. Kaikki tieto hakijan edellytyksistä työtehtäviin olisi jäsenneltynä ilmoituksessa, jotta hakijan ei tarvitsisi etsiä tietoa tekstimöhkäleen sisältä, vaan nopealla vilkaisulla näkisi olennaisen tiedon. Ostaisitko sinä tällaisen työpaikkailmoituksen?

Ehkä ymmärrät mitä haen takaa. Usein kiireen keskellä asiat yksityiskohtiin ei ole aika keskittyä – voisimmeko kuitenkin tarjota työnhakijoille paremmin sitä tietoa, mitä he hakevat? Toisinaan työnhaku tuntuu uuvuttavalta pokeripeliltä, missä kumpikaan osapuoli (työnhakija & työnantaja) ei tasan tarkkaan tiedä, mitä toinen haluaa, eikä siitä syystä halua näyttää korttejaan liian aikaisin. Työnhaun ei ole tarkoitus olla peliä, vaan kahden ihmisen rehtiä kommunikointia keskenään.

 

Janne Miettinen
Product Manager, site / Monster.fi

Janne Miettinen on Monster.fi-sivuston tuotepäällikkö ja työskennellyt Monsterissa viimeiset 7 vuotta. Analytiikan ja sivuston eri toiminallisuuksien parissa työskentelevä Janne tutki viime syksynä työpaikkailmoitusten visuaalisuuden vaikutuksia työnantajamielikuvaan ylemmän AMK:n opinnäytetyönsä tiimoilta. Monsterilla tutkittiin viime vuonna myös eri hakijaryhmien kiinnostuksia ja toiveita työpaikan vaihdon taustalla. Lisätietoa tutkimuksista saat Monsterin asiakaspalvelusta tai yhteyshenkilöltäsi.