Oletko rekrytoimassa? Kysy nämä kolme kriittistä kysymystä
Sopivia hakijoita ei usein löydy tarpeeksi avoimia työpaikkoja selaavista aktiivisista työnhakijoista. Silloin tarvitaan markkinointia omien urasivujen tai työnhakupalvelun ulkopuolella.
– Työpaikkaa kannattaa markkinoida silloin, kun halutaan tavoittaa oikea kohderyhmä, varmistaa riittävä määrä laadukkaita hakijoita ja saattaa rekrytointi onnistuneesti päätökseen.
Potentiaaliset hakijat eivät välttämättä aktiivisesti selaa työnhakusivustoja, joten markkinointia tarvitaan heidän tavoittamisessaan, kertoo Joblyn Account Manager Aatu Linna.
Rekrytointimarkkinointi on ainoa keino varmistaa, että tarpeeksi iso osa kohderyhmästä tulee tietoiseksi avoimesta työpaikasta.
– Muuten riskinä on, että rekrytointi pitkittyy. Siinä puolestaan kuluu aikaa ja resursseja, joka voi pahimmillaan tulla hyvin kalliiksi.
Linnan mukaan isommissa yrityksissä rekrytointimarkkinointia tehdään strategisesti, osana markkinoinnin kokonaisuutta. Isossa kuvassa tavoitteena on myös yrityksen työnantajabrändin ja mielikuvan mainostaminen.
– Se on osa kokonaisnäkyvyyttä ja työnantajabrändin näkyvyyttä.
Kolme kriittistä kysymystä
Kun sopivaa rekrytointimarkkinoinnin ratkaisua etsitään, Linna kehottaa etsimään vastaukset kolmeen avainkysymykseen:
• Kuinka haastava rekrytointi on?
• Mikä on tavoiteltu kohderyhmä?
• Millä kumppanilla on kyvykkyys tavoittaa kohderyhmä?
Aluksi asiakkaan kanssa kartoitetaan, minkälaisista paikoista on kyse ja arvioidaan, kuinka haastava rekrytointi on edessä.
– Onko esimerkiksi tietoa, onko vastaavia paikkoja ollut aiemmin hankala täyttää? Sen mukaan voi miettiä, kuinka paljon apua tarvitaan, että työpaikat saadaan oikeiden kohderyhmien eteen, Linna kertoo.
Yhtä tärkeää on tunnistaa oikeat kohderyhmät, joille työpaikkaa halutaan markkinoida. Kun ne ovat selvillä, tulee miettiä, millä toimijalla on paras kyvykkyys tavoittaa haluttu kohderyhmä.
– Mistä päästään siihen, että Joblylla on markkinoiden laajin mediavalikoima, josta voimme yksilöidä ja tavoittaa kohderyhmät. Digi-, hakukone- ja somemainonnan lisäksi meillä on pääsy Alman mediaverkostoon ja keinot kohdentaa markkinointia tehokkaasti.
– Esimerkiksi insinööripaikkojen kohderyhmä tavoitetaan Tekniikka&Taloudesta, päättäjät Kauppalehdestä, ja Iltalehdestä melkein kenet tahansa, Linna sanoo.
Rekrytoi nyt tai ensi vuonna – me takaamme tulokset
Jobly.fi on tulevaisuuden työnhakupalvelu, josta löydät kymmeniä tuhansia avoimia työpaikkoja. Me tavoitamme kaikkien suomalaisten joukosta etsimäsi työntekijät – alalta kuin alalta ja paikkakunnasta riippumatta.
Yhdistämme työnhakijat ja työnantajat rekrytointi- ja sisältömarkkinoinnin avulla Alman medioissa, somessa sekä muualla verkossa. Me olemme Suomen ensimmäinen työnhakupalvelu, joka takaa tulokset jokaiseen rekrytointiin.