Suurin osa korkeakoulutetuista olisi kiinnostunut vaihtamaan työnantajaa

Tutkimusyhtiö Universum julkaisi tällä viikolla tutkimuksen ammattilaisia houkuttelevimmista työnantajista. Samassa tutkimuksessa selvitettiin myös ammattilaisten valmiuksia työpaikan vaihtoon. Tutkimustulosten mukaan valtaosa korkeakoulutetuista suomalaisista olisi kiinnostunut vaihtamaan työnantajaa. Jopa 27 prosenttia vastaajista olisi valmis siirtymään uuteen organisaatioon jo seuraavan puolen vuoden sisällä. Vain 13 prosenttia vastaajista ei ole lainkaan kiinnostunut vaihtamaan työnantajaa.

Kyselyn tuloksista voidaan päätellä, että yritysten kannattaa ehdottomasti tavoitella aktiivisten työnhakijoiden lisäksi myös passiivisia työnhakijoita. Enää ei riitä, että työpaikkailmoitus on löydettävissä verkossa, vaan työpaikkojen aktiivinen markkinointi takaa laajemman yleisön ja samalla myös työpaikanvaihtajien tavoittamisen.

Mistä passiiviset työnhakijat tavoitetaan?

Mediakäytön sirpaloituessa kanavia, joissa potentiaaliset hakijat liikkuvat, on yhä enemmän. Esimerkiksi sosiaalista mediaa ja erilaisia kohdennettuja mainontaratkaisuja hyödyntämällä on mahdollista tavoittaa myös ammattilaisia, jotka eivät aktiivisesti hae uutta työtä, mutta olisivat valmiita hyppäämään uusiin haasteisiin sopivan työpaikan tullessa kohdalle.

Olennaisinta passiivisten hakijoiden tavoittelemisessa on tuntea eri hakijaryhmät: missä potentiaaliset kandidaatit liikkuvat, mitä kanavia he käyttävät ja millaisia medioita he seuraavat? Työpaikkojen markkinointi hakijoille relevanteissa kanavissa takaa työpaikoille laajemman yleisön myös työpaikanvaihtajien keskuudessa.

Lisäksi yritysten on huolehdittava myös siitä, että heidän työnantajamielikuvansa on mahdollisimman houkutteleva, jotta kynnys vaihtaa työpaikkaa ylittyisi.

Kyselyn tulokset: Olisitko kiinnostunut vaihtamaan työnantajaa?

  • Kyllä, seuraavan 6 kuukauden sisällä– 27 %
  • Kyllä, kuluvan vuoden sisällä – 16 %
  • Kyllä, 1–2 vuoden päästä– 15 %
  • Kyllä, 2–4 vuoden päästä– 14 %
  • En osaa sanoa – 14 %
  • En – 13 %

Tutkimus toteutettiin vuoden 2017 huhti-elokuun välisenä aikana ja siihen osallistui 6054 korkeakoulutettua eri alojen ammattilaista.

Tutustu koko kyselyn tuloksiin Universumin sivuilla.