Kuuntele ennen kuin haet – yrityspodcast on kurkistus kulissien taakse

"Ai mutta näilläkin on podcast!", hihkaisee moni työnhakija tutustuessaan tavoittelemansa työnantajan viestintäkanaviin. Yrityksillä ja organisaatioilla on monta hyvää syytä aloittaa oman podcastin julkaiseminen ja yhä useampi niistä tekeekin niin.
Podcasteista on tullut valtavirtaa suomalaisessa mediakulutuksessa. Ohjelmallisen ostamisen nykytilaa ja trendejä tutkivan IAB Finlandin mukaan suomalaisista useampi kuin neljä kymmenestä kuunteli podcasteja viikoittain vuonna 2024. Mukana on paljon viihdettä, mutta podcasteilla on merkittävä rooli yritysten ja organisaatioiden viestinnän piristäjänä.
Parhaimmillaan yrityspodcast on kurkistus kulissien taakse: siihen miten yritys toimii, mistä sen työntekijät innostuvat ja millaisia ilmiöitä kyseinen toimiala kohtaa.
Podcast-puhe on aitoa ja ymmärrettävää
Pohjoismainen rakennetun ympäristön ja metsäalan asiantuntija- ja digitalo Sitowisen podcast Katastrofin ainekset palkittiin syksyllä 2025 Suomen suurimmassa työnantajabrändien Magnet Awards -tilaisuudessa Best Employer Brand Campaign -kategorian voittajana.
Palkintotilaisuudessa podcastista vastannut Sitowisen Brand & Communications Manager Kaisa Anttonen kertoi saaneensa kuulijapalautetta, ettei podcast tuntunut yrityksen asiantuntijapuheelta, vaan siltä kuin ystävä kertoisi tärkeistä asioista.
Ja juuri tästä syystä jokaisen työnhakijan kannattaa tarkistaa, onko vetovoimaisella työnantajalla omaa podcastia: Työnhakijalle podcast voi olla kuin avoin ikkuna yrityskulttuuriin. Jo keskustelevien asiantuntijoiden äänensävytkin paljastavat paljon. Puhetapa ja sanavalinnat kertovat ilmapiiristä paljon.
Podcastit ovat usein luonteeltaan keskustelevia ja epämuodollisiakin. Asiantuntijat puhuvat usein rennommin ja monipuolisemmin kuin virallisissa tiedotteissa. He saattavat sivuta arjen onnistumisia ja haasteita tavalla, joka eivät muuten päätyisi viestintämateriaaleihin.
Podcastin avulla voi myös ymmärtää yrityksen toimintaa kuten mistä siellä puhutaan, millaisia ongelmia asiantuntijat selvittävät ja mihin suuntaan yritys on menossa.
Yrityspodcast voi toimia inspiraationa. Podcastit avaavat uuden, kiinnostavan näkymän ammatteihin ja rooleihin, joista on vaikea saada podcastin tavoin helposti omaksuttavaa tietoa.
Todennäköisesti podcast pitää sisällään työnantajan ajankohtaisimmat asiat. Siksi podcastiin tutustumisen tulee olla yhtä itsestään selvä toimenpide kuin tuoreimpien uutisten lukeminen ennen työhakemuksen kirjoittamista. Podcastien tekeminen on usein merkittävä panostus yrityksen viestinnältä ja sisältö on tarkoin harkittua. Mitä ikinä podcastit pitävätkään sisällään, niihin viittaaminen jossain työnhakuprosessin vaiheessa on varmasti hyvä idea.
Podcasteja löydät sekä yritysten verkkosivuilta että striimauspalveluista. Työnantajat ja avoimet työpaikat löydät Joblysta.
Lue myös: Anonyymi rekrytointi suuntaa huomion persoonasta soveltuvuuteen – ja siksi jokaisen työnhakijan kannattaa ottaa siitä oppia
Lue myös: Älä hukkaa CV-kuvan mahdollisuuksia työnhaussa – näillä ammattikuvaajan vinkeillä esiinnyt eduksesi
Lue myös: Asiantuntijabrändi ei synny itsestään – näissä kanavissa rakennat ammatillista mainettasi