Nuorten aikuisten tiedonhausta tuli vertikaalista ja viihdyttävää – missä teet rekrytointia?

Mitä välinettä mietit, kun visioit silmissäsi aikuistuvan nuoren asioimassa digipalveluissa tai etsimässä tietoa? Kahdenkymmenen ikävuoden kahta puolta olevat tekevät lähes kaiken mobiilisti, ja pöytäkone tai läppäri ovat boomereille.
Tarkemmin katsottuna mobiilikäytössä jyräävät yhteisöpalvelut. Tilastokeskuksen vuosittain tekemän Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksen mukaan vuonna 2024 jopa 94 prosenttia 16-24 -vuotiaista suomalaisista vastasi käyttäneensä yhtä tai useampaa yhteisöpalvelua edeltävien kolmen kuukauden aikana.
Joblyn Chief Product Officer Jesse Huusari sanoo, että nuorten työnhakijoiden mediatottumusten on syytä ohjata myös rekrytointia. Nuoret olivat mukana alusta asti, kun kehitysyksikkö Jobly Lab alkoi kehittämään uutta tapaa löytää ja hakea kesätyöpaikkoja.
Lyhytvideot, tekoälyn ja sosiaalisen median kanavat yhdistävä Jobly Vibes -palvelu vie Jobly Vibes -ilmoitukset Snapchatiin, TikTokiin, Instagramiin, Jodeliin ja YouTubeen noin 900 000 nuoren työnhakijan tavoittamiseksi.
"Vaikka TikTok on iso, tutkimus ja meidänkin kokeilut osoittavat, että myös Instagramia, Snapchatia ja YouTubea käytetään aktiivisesti. Jos haluaa tavoittaa nuoret, ei kannata valita vain yhtä alustaa – vaan miettiä, miten sama viesti taipuu eri kanavien luonteeseen", Huusari sanoo.
Yhteisöpalveluilla on useita tarkoituksia nuorille
Kansallisen audiovisuaalisen viestinnän instituutin (KAVI) ja E2 Tutkimuksen toteuttama kysely 15-29 -vuotiaiden hyvinvoinnin ja mediankäytön yhteyksistä vuonna 2024 avaa tarkemman näkymän siihen, mihin älypuhelimia ja etenkin eri yhteisöpalveluita käytetään.
Koko ikäryhmässä käyttö jakaantuu seuraavasti:
- YouTube 84%
- Instagram 83%
- Snapchat 78%
- TikTok 64%
- Facebook 63%
Kun 20-29 -vuotiaat pudotetaan laskennasta, alkaa tapahtumaan: Alle 20-vuotiaista TikTokia käyttää 79 % eli neljä viidestä. Hiukan varttuneemmassa 25-29 -vuotiaiden ikäryhmässä TikTokia käyttää alle puolet.
KAVI:n tutkimuksessa kysytään myös älypuhelimen käytön myönteisiä asioita. Yhteydenpito ystäviin on tärkein. Arjen askareiden hoitamiseen älypuhelinta käyttää 75 prosenttia. Uusia tietoja ja taitoja sillä hankkii yli puolet (51 %), siten se on yleisempää älypuhelimen käyttöä kuin rentoutuminen ja oman ajan saaminen.
"KAVI:n tutkimus vahvistaa sen, minkä jo näimme käytännössä: some ei ole nuorille pelkkää viihdettä, vaan osa tiedonhakua ja oppimista. Se muuttaa myös sen, kuinka työnantajat tavoittavat ja puhuttelevat heitä."
Huusari näkee, että työnhausta on tullut yhä isompi osa samaa virtaa, jossa nuoret viihtyvät.
"Meille se tarkoittaa sitä, että työnhaku ei ole pelkkä irrallinen hetki – se tapahtuu siinä samassa feedissä, jossa työpaikkojen lisäksi kulkee musiikkia ja viihdettä."
Tutustu Jobly Vibes -palveluun
Lähteet:
Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2024. Tilastokeskus.
Nuoret ja älypuhelimet: Kysely 15–29-vuotiaiden hyvinvoinnin ja mediankäytön yhteyksistä. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin julkaisuja 9/2024.
Lue myös: Suomi on jälkijunassa rekrytoinnin AI-kehityksessä, mutta kiri alkaa nyt
Lue myös: Tekoälysovelluksia kehittävä Jobly Lab pyrkii eroon rekrytoinnin pullonkauloista