You are here

Sosiaalinen media hyötykäyttöön työnhaussa

Arvioiden mukaan vain noin neljäsosa suomalaisista työllistyy perinteisen avoimen haun kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että työpaikat löytyvät muuta kautta. Sosiaalinen media on hyvä väylä löytää työpaikkoja tai tulla itse työnantajien löytämäksi.

Some-kouluttaja ja asiantuntija Tom Laine antoi Monster Klubissa vinkkejä, miten sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää työnhaussa.

Vinkkejä työnhakuun eri sosiaalisen median kanavissa

Linkedin

Linkedin on kehitetty nimenomaan ammatilliseen verkostoitumiseen. Oman alasi ammattilaisten kanssa voit verkostoitua esimerkiksi erilaisissa keskusteluryhmissä.

Linkedinissä julkaistaan myös paljon työpaikkailmoituksia ja sieltä on myös mahdollista löytää piilotyöpaikkoja.

Tullaksesi löydetyksi Linkedinissä, kannattaa oma profiili tehdä huolella. Oman osaamisen esilletuominen ja harkittu avainsanojen käyttö edesauttavat näkyvyyttäsi.

Facebook

Facebookissa jaetaan valtavasti eri alojen työpaikkailmoituksia. Facebookista löytyy useita eri ala- ja kaupunkikohtaisia työpaikkailmoitussivuja, joita kannattaa seurata. Näin saat tiedon uusista julkaistuista työpaikoista samalla kun sometat.

Facebookissa on myös paljon eri alojen keskusteluryhmiä, joissa on helppo verkostoitua muiden ammattilaisten kanssa.

Facebookin näkyvyyteen vaikuttavien algoritmien takia kannattaa olla vuorovaikutuksessa kiinnostavien yritysten sivujen kanssa. Pelkästään seuraamalla yrityksiä Facebookissa et välttämättä juurikaan näe heidän päivityksiään omassa fiidissäsi, eli kannattaa kommentoida ja reagoida yritysten julkaisuihin.

Myös oma profiilisi vaikuttaa työpaikkailmoitusten näkymiseen. Mitä enemmän sinulla on ammatillista tietoa ja kiinnostuksenkohteita profiilissasi, sitä enemmän saat kohdennettuja työpaikkailmoituksia fiidiisi.

Twitter

Nopeatempoinen Twitter on hyvä kanava osallistua ajankohtaisiin keskusteluihin ja kehittää omaa asiantuntijabrändiään.

Myös Twitterissä julkaistaan paljon rekrytointi-ilmoituksia. Seuraamalla esimerkiksi hashtageja #rekrytointi #rekry #duunit #työpaikat löydät avoimia työpaikkoja.

Instagram

Instagram sopii hyvin visuaalisten alojen ammattilaisille. Kuvapainotteisessa Instagramissa voi hyvin esitellä osaamistaan portfoliomaisesti.

Jotta profiilisi tulee löydetyksi, oikeanlaisten hashtagien käyttö on tärkeää.

Pinterest

Kuten Instagram, myös Pinterest toimii hyvin visuaalisten alojen osaajille. Omalle tuotannolle on mahdollista saada laajaa näkyvyyttä. Pinterestin kuvista voi myös linkittää suoraan esimerkiksi verkkokauppaan, joten kanavaa hyödyntävät useat freelancerit ja yksinyrittäjät.

Myös muiden kuin visuaalisten alojen osaajien kannattaa hyödyntää Pinterestiä työnhaussa persoonallisella tavalla. Pinterestissä on mahdollista tuoda esille omaa motivaatiotaan ja tulevaisuuden unelmiaan erilaisin kuvin ja sitaatein.

Jotta Pinterest-tilisi saisi oikeanlaisen näkyvyyden, sitä kannattaa linkittää esimerkiksi Twitteriin oikeanlaisten tägien kanssa.

Youtube ja Vimeo

Videosisältöjen hyödyntäminen on pikkuhiljaa kasvanut viime aikoina rekrytoinneissa. Osa yrityksistä on alkanut julkaista työpaikkailmoituksia myös videomuodossa erottautuakseen muista.

Kuitenkin rekrytointikonsultit edelleen kertovat, että työnhakijoiden video-CV:t eivät vieläkään ole kovin yleisiä. Video-CV voi siis olla hyvä keino myös työnhakijalle erottua joukosta.

Samoin kuin Pinterestin sisältöjä, myös Youtubeen tai Vimeoon ladattuja videosisältöjä kannattaa linkittää muihin kanaviin, esimerkiksi Twitteriin ja Linkediniin, tullakseen löydetyksi. Tämä siksi, että videopalveluissa ajantasaisen sisällön löytäminen voi olla haastavaa.

Kaikissa kanavissa ei ole pakko olla

Jos koet, että tietty sosiaalisen median kanava ei ole tarkoitettu sinulle ja et koe olevasi siellä kuin kotonasi, ei siellä kannata olla. Vastenmielisyys näkyy tällöin kaikessa toiminnassasi. Parempi keskittyä niihin kanaviin, joista olet aidosti kiinnostunut.

Valitse itsellesi aktiivisiksi sellaiset kanavat, jotka ovat sinulle luontevia ja koet, että voit parhaiten tuoda niissä esille ammatillista osaamistasi.

Sosiaalisen median käytön ei kuitenkaan tarvitse olla niin vakavaa ja ryppyotsaista, vaikka olisitkin työnhaussa, Laine muistuttaa. Kannattaakin miettiä, missä kanavissa voit olla oma itsesi ja pystyt ilmaisemaan itseäsi omaan persoonaasi sopivilla tavoilla.

Silmät auki somessa

Avoimia työpaikkoja ja mahdollisuuksia työllistyä voi tulla vastaan mitä mielikuvituksellisimmissa paikoissa. Muista siis pitää silmät auki ja mieli avoimena myös sosiaalisessa mediassa. Uusia mahdollisuuksia voi löytyä yllättävälläkin tavalla!

 

Katso myös: Videotaltiointi – Löydä työpaikkoja sosiaalisen median avulla

 

Krista Vuori
Monster

Artikkeli julkaistu vuonna 2017.