Apulaisprofessori (Assistant/Associate Professor, Tenure Track), kasvatustieteet, yksilöllinen vaihtelu oppimisessa ja tuesta hyötymisessä
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta hakee apulaisprofessoria (Assistant/Associate Professor, Tenure Track), tehtävään kasvatustieteet, yksilöllinen vaihtelu oppimisessa ja tuesta hyötymisessä 1.1.2026 alkaen tai mahdollisimman pian sen jälkeen.
Apulaisprofessorin tehtävä täytetään kolmen tai viiden vuoden määräajaksi. Määräaikaiseen tehtävään valitun henkilön kohdalla käynnistetään ennen määräaikaisuuden päättymistä arviointimenettely, jossa arvioidaan työntekijän ansioituneisuus seuraavan portaan tehtävään (Associate/Full Professor). Tutustu tarkemmin professorien tenure track -vakinaistamispolkuun Jyväskylän yliopistossa verkkosivuillamme.
Oppimisen vaihtelun, muutoksen ja tuen ymmärtäminen -profilointialue (ULearn) on yhteinen profilointialue kasvatustieteen ja psykologian tiedekunnan ja koulutuksen tutkimuslaitoksen välillä. Alueen tavoitteena on vahvistaa Jyväskylän yliopiston asemaa johtavana yliopistona oppimisen ja koulutuksen tutkimuksen alueella. ULearnin-tutkimus liittyy vahvasti EDUCA-lippulaivan toimintaan ja Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippuyksikköön (InterLearn).
ULearn-profilointialue koostuu kolmesta painopistealueesta. Auki oleva apulaisprofessuuri kohdentuu painopistealueelle "Oppimisen yksilöllisen vaihtelun ymmärtäminen". Alueella tutkitaan ja kehitetään oppijoiden heterogeenisuuden huomioivia oppimisen tuen lähestymistapoja, joissa otetaan huomioon yksilötason tekijöiden lisäksi erilaisia ympäristö- ja kontekstitekijöitä vaihtelun selittäjänä.
Haku alkaa 10. kesäkuuta 2025 ja päättyy 31. elokuuta 2025, klo 23.59 (Europe/Helsinki)
Etsimämme henkilö
Tehtävään valittavan odotetaan kehittävän tutkimusta yksilöllisestä oppimisen vaihtelusta ja tuesta hyötymisestä, esimerkiksi muutosvasteen yhteys kognitiivisiin, emotionaalisiin, motivationaalisiin ja ympäristötekijöihin. Lisäksi tehtävään kuuluu tutkimusalueen tutkimusedellytysten vahvistaminen ja täydentävän kansallisen ja kansainvälisen rahoituksen hakeminen (Suomen Akatemia, ministeriöt, EU-rahoitukset). Tehtävään kuuluu myös opetustehtäviä sekä opinnäytteiden ja tieteellisten jatko-opintojen ohjausta. Tehtävään valittavalta odotetaan valmiutta liittyä tiedekunnan monitieteisiin tutkimusryhmiin, jotka toimivat alanmääritykseen linkittyvillä tutkimusalueilla.
Apulaisprofessorin tehtävä edellyttää soveltuvaa tohtorin tutkintoa, vahvoja näyttöjä kyvystä tehdä ja julkaista tieteellistä tutkimusta, kansallisesta ja kansainvälisestä verkostoitumisesta, rahoituksen hankkimisesta ja opettamisesta.
Eduksi katsotaan perehtyneisyys opetus- ja oppimisympäristöihin sekä vaikuttavuustutkimukseen. Eduksi katsotaan myös alueen tutkimukseen liittyvä monipuolinen menetelmäosaaminen, näyttö monitieteisestä yhteistyöstä ja hankkeiden johtamisesta sekä kokemus yhteiskunnallisesta vuorovaikutuksesta.
Apulaisprofessorin tehtävistä ja kelpoisuusvaatimuksista määrätään yliopiston johtosäännössä ja kielitaito-ohjeistuksissa. Tutustu tarkemminapulaisprofessorin tehtävän yleisiin edellytyksiin verkkosivuillamme. Hakijan tulee täyttää tehtävän vaativuudet hakuajan loppuun mennessä. Tehtävää täytettäessä käytetään kuuden kuukauden koeaikaa.
Huomaathan, että Assistant-tasolle haettaessa hakijan tohtorintutkinnosta voi olla kulunut enintään yhdeksän vuotta hakuajan loppuun mennessä. Erityiset syyt (esim. vanhempainvapaa, asepalvelus/siviilipalvelus tai pitkäaikainen sairaus) pidentävät yhdeksän vuoden määräaikaa vastaavalla ajalla.
Tarjoamme
Jyväskylän yliopistossa olet arvostettu yliopistoyhteisön jäsen, jossa saat mahdollisuuden vaikuttaa kansainväliseen tutkimukseen. Pääset osaksi kansainvälistä ja monitieteistä yhteisöämme, jossa jokaisen hyvinvointi on tärkeää. Tarjoamme kampuksella ja sen läheisyydessä hyvät puitteet liikkuvaan ja hyvinvoivaan elämäntapaan.
Tenure Track -urapolulle valitun tutkijan kanssa sovitaan työsuhteen alussa henkilökohtaiset tavoitteet. Lähijohtaja seuraa aktiivisesti tutkijan kanssa sovittujen tavoitteiden toteutumista Tenure Track -kauden aikana. JYU:n starttipaketti mahdollistaa sujuvan aloituksen. Hakemusten arvioinnissa huomioidaan starttirahan tarpeellisuus tutkimustoiminnan tehokkaalle käynnistymiselle, mikä on perusteltava hakemuksessa, ks. lisätietoja. Tuemme uralla etenemistä myös mentoroinnin, koulutuksen ja tarvittaessa muiden tukitoimien avulla. Urapolulla eteneminen perustuu kokonaisarviointiin henkilön etenemisestä.
Palkkaus perustuu tehtävien vaativuuteen ja henkilökohtaiseen työstä suoriutumiseen yliopistojen palkkausjärjestelmän mukaan. Assistant-tasolla palkkaus asettuu opetus- ja tutkimushenkilöstön tehtävien vaativuustasolle OV06 ja kuukausipalkka on noin 4100-4800 euroa. Associate-tasolla palkkaus asettuu opetus- ja tutkimushenkilöstön tehtävien vaativuustasolle OV07 ja kuukausipalkka on noin 4700-5500 euroa.
Hakeminen
Tarkista, että ORCID-profiilisi (https://orcid.org) toimii: julkaisusi on listattu ja niiden näkyvyys on asetettu julkiseksi (Set visibility: Everyone). Ilman ORCID-profiilia et voi hakea tätä työpaikkaa.
Hakemuksiin tulee liittää englanninkielisinä pdf-muodossa:
- Ansioluettelo (CV), joka laaditaan hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen sekä ottaen huomioon mahdollisuuksien mukaan ansioluettelomalli (ks. TENK:n ohje).
- Lyhyt vapaamuotoinen hakemuskirje (enintään 2 sivua) sisältäen tutkimusintressisi, uratavoitteesi ja aiemman kokemuksesi sekä ansiosi suhteessa tämän tehtävän pätevyyteen.
- Numeroitu julkaisuluettelo Suomen Akatemian mallin mukaan kaikista niistä tieteellisistä ja muista julkaisuista, joilla hakija haluaa osoittaa kelpoisuutensa ja ansionsa tehtävään.
- Enintään 5 julkaisua, jotka on numeroitava julkaisuluettelon mukaisesti (yhtenä PDF-tiedostona) tai valitut julkaisut -tiedosto, josta löytyy julkiset linkit valittuihin julkaisuihin (enintään 5).
- Tutkimussuunnitelma: lyhyt kirjallinen selostus (enintään 4 sivua) hakijan tutkimusansioista, tutkimuksen johtamisesta ja tutkimusrahoituksen hakemisesta sekä tehtävään liittyvä tutkimussuunnitelma ja visio siitä, miten hakijan nykyinen ja tuleva toiminta tukee Jyväskylän yliopistossa tehtävää tutkimusta ja kansainvälistä yhteistyötä.
- Ohjeistuksen mukaisesti laadittu opetusportfolio eli kirjallinen selostus pedagogisesta koulutuksesta ja opetusansioista (ohjeistus Tule meille töihin -sivustolla).
- Kuvaus yhteiskunnallisesta vuorovaikutuksesta (enintään 2 sivua).
Lähetä hakemuksesi 31.8.2025 mennessä sähköisellä lomakkeella. Sähköpostitse lähetettyjä hakemuksia ei oteta huomioon.
Lisätietoja antavat varadekaani Jarmo Hämäläinen, [email protected] ja dekaani Anna-Maija Poikkeus, [email protected]
Tarjoamme hyvät työolosuhteet tutkijoille ja noudatamme Tutkijanuran ja -aseman kehittämisen (HRS4R) periaatteita. Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R) -työ perustuu Euroopan komission julkaisemaan Tutkijoiden eurooppalaisen peruskirjan arvoihin ja säännöstöön tutkijoiden työhönotosta englanninkielinen lyhenne Charter & Code). Jyväskylän yliopisto on sitoutunut tasapuolisuuteen, johdonmukaisuuteen ja läpinäkyvyyteen valintapäätöksissä ja noudattaa vastuullisen tutkijanarvioinnin kansallisia suosituksia. Jyväskylän yliopisto on sitoutunut vastuullisen tutkijanarvioinnin DORA-julistukseen ja noudattamaan CoARA-periaatteita.
Hakemusprosessimme on läpinäkyvä, ammattimainen ja kansainvälinen. Tiedotamme hakijoita avoimesti prosessin edistymisestä sen eri vaiheissa. Kaikissa valinnoissa huomioidaan tiedekunnan huolellinen, sisäinen harkinta ja ulkopuolisten asiantuntijoiden antamat arviot. Arvostamme tasa-arvoa ja monimuotoisuutta työyhteisössämme ja kannustamme kelpoisuuden täyttäviä hakijoita hakemaan tehtäviä.
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta on vahvoilta juurilta ponnistava ja rohkeasti kestävää tulevaisuutta rakentava tutkimus- ja koulutusyksikkö. Tiedekunnan missiona on Oppiminen ja hyvinvointi kestävän tulevaisuuden yhteiskunnan rakentajana. Opettajankoulutuksessa sekä psykoterapeuttikoulutuksessa tiedekunta on maan kärkitoimijoita.
Tiedekunnan korkeatasoisen ja kansainvälisesti tunnetun tutkimuksen vahvuuksia ovat oppiminen, opetus ja vuorovaikutus. Tutkimuksen viisi painopistettä ovat: Koulutus, opetus ja interventiot; Oppimisen psykologinen ja neurokognitiivinen perusta; Vuorovaikutteiset ja teknologiset oppimisympäristöt; Lapsuus, perhe, vuorovaikutus ja hyvinvointi sekä Hyvinvointi, oppiminen ja vuorovaikutus työssä. Tiedekunnassa koordinoitavia infrastruktuureja ja verkostoja ovat mm. monitieteinen aivotutkimus (CIBR), ihmistieteiden metodikeskus (IHME), psykoterapian opetus- ja tutkimusklinikka, monitieteinen perhe- ja lapsuustutkimus sekä oppimisen ja opetuksen tutkimus. Tiedekunnassa toimii myös Suomen Akatemian rahoittama Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksikkö (www.interlearn.fi) ja useampia profilointialueita (mm. ULearn, LearnDigi, Sosus).