You are here

Kuinka tuloksellinen työnantajakampanja syntyy?

Työnantajabrändäyksen menestys piilee tarkassa suunnittelussa ja toimivissa sisällöissä. Joblyn asiantuntija Kirsi Pihkanen vie meidät kulissien taakse ja kertoo, kuinka vaikuttava työnantajabrändikampanja luodaan alusta loppuun.

Kaikki alkaa briiffistä. Kun Joblyn työnantajabrändäyksen asiantuntija Kirsi Pihkanen tiimeineen tapaa EB-kampanjaa pohtivan asiakkaan ensimmäisen kerran, syntyy suunnitelma.

– Kartoitamme, mitä tavoitteita asiakkaalla on. Samalla käymme läpi, mitä on tehty aiemmin, minkälainen työnantajamielikuva asiakkaalla on ennestään, miten sitä halutaan kehittää ja millainen kampanja olisi paras mahdollinen kyseiseen tapaukseen, Pihkanen kertoo.

Keskustelun pohjalta syntyy suunnitelma, josta selviää asiakkaan profiili, haasteet, joita lähdetään ratkomaan sekä keinot, joilla tavoitteisiin päästään. Samalla asiakas saa tarjouksen, johon voidaan laatia muutama erilainen vaihtoehto.

Toimivia keinoja kampanjasta ja tavoitteista riippuen ovat esimerkiksi Iltalehdessä julkaistava artikkeli tai juttusarja, video tai näiden yhdistelmä.

Työnantajabrändikampanja rakentuu puhuttelevien sisältöjen ympärille. Jobly käyttää sisällöntuotannossa muun muassa Alma Median omaa Brand Studiota, joka on erikoistunut vaikuttaviin sisältömarkkinointituotantoihin.

Sisällöt saavat yleisönsä missä tahansa asiakkaan valitsemassa Alma Median julkaisussa – esimerkiksi Iltalehdessä, Talouselämässä ja Kauppalehdessä sekä tietenkin Joblyn sivuilla.

Esimerkiksi Iltalehti tavoittaa yli kolme miljoonaa lukijaa viikottain. Työelämäaiheiset sisällöt kiinnostavat lukijoita. Kun sisältömarkkinointia julkaistaan uutismedioiden sisällä, se lisää sisältöjen painoarvoa.

– Ison mediatalon etuna on, että me tiedämme, mikä kiinnostaa suomalaisia ja kuinka puhutella kohderyhmää vakuuttavasti. Brand Studiolla on erilaisista caseista vuosien rautainen kokemus.

Asiantunteva tiimi tukena

Kun briiffi on valmis, sovitaan suunnittelupalaveri, jossa tehdään mediasuunnitelma sisällöistä, niiden mainonnasta ja kohdentamisesta. Mukana ovat asiakas, työnantajabränditiimi ja tuottava toimittaja.

– Jos päädytään esimerkiksi artikkelimuotoiseen kampanjaan, suunnittelupalaverissa valitaan ne kärjet ja erottautumistekijät, jotka tuodaan esille. Samalla mietitään myös kuvat ja muut tyylikeinot. Tämän jälkeen siirrytään jo tuotantovaiheeseen, jossa toimittaja haastattelee valitut työntekijät ja toteuttaa itse sisällön, Pihkanen kertoo.

Kun artikkeli on valmis, se käydään vielä läpi ja editoidaan asiakkaan kanssa ja varmistetaan, että kaikki ovat tyytyväisiä lopputulokseen.

Artikkeliin voidaan myös upottaa työnhakijaliidejä keräävä chatbot, jonka avulla kiinnostuneet voivat jättää yhteystietonsa matalalla kynnyksellä. Se räätälöidään palvelemaan asiakkaan tavoitteita – ulkonäkö, puhetyyli ja keskustelun kulku muokataan yrityksen ilmeen ja äänensävyn mukaisiksi.

Mainonta stilisoidaan eri kanaviin sopiviksi ja materiaalit tuotetaan tarvittaessa alusta loppuun.  Alman medioiden lisäksi lisätehoa saadaan Google- ja somemainonnalla.  Tuloksia seurataan koko kampanjan ajan ja asiakas pysyy ajan tasalla säännöllisten välipalaverien myötä.

­– Olemme mukana laajasti eri kanavissa. Mainontaa voidaan tuottaa myös esimerkiksi TikTokiin ja Snapchatiin.

Onnistuneen kampanjan takana on asiantunteva ja kokenut tiimi, jolla on hyvä rutiini erilaisten tuotantojen saattamisessa maaliin. Kampanjat suunnitellaan ja toteutetaan huolellisesti, mutta tarpeen vaatiessa kampanja voidaan käynnistää nopeallakin aikataululla.

– Usein on järkevää suunnitella rauhassa ja ottaa tuotantoihin tarvittava aika. Kiiretilanteessa pystymme kuitenkin tuottamaan kampanjan nollasta jopa viikossa.

Työnantajabrändi kuntoon Joblyn kanssa

Investoi nykyiseen henkilöstöön ja tulevaisuuden tekijöihin. Employer branding tekee yrityksestäsi houkuttelevan ja sitouttaa työntekijöitä. Joblysta saat saman katon alta sekä tuotannon että Suomen kattavimmat jakelukanavat sisällöille. Lue lisää.

Lue myös: Delete tavoitti 80 000 työnhakijaa sisältömarkkinoinnilla – ”Rekrytoinnissa täytyy pysyä pinnalla”
Lue myös: Työnhakija ei enää nöyristele – ovatko CV:t ja hakemuskirjeet pian historiaa?
Lue myös: Rekrytointihaasteet eivät ole helpottumassa – talouden epävarmuus luo painetta osaajien houkuttelemiseen