Rekrytointihaasteet eivät ole helpottumassa – talouden epävarmuus luo painetta osaajien houkuttelemiseen

Talouden epävarmuus vaikuttaa siihen, että yritysten tulee tehdä entistä vakuuttavampaa rekrytointiviestintää, jotta ihmiset ovat valmiita liikahtamaan, sanoo Joblyn maajohtaja Mika Kiiskinen.

Rekrytointivaikeudet ovat lisääntyneet merkittävästi viime vuosina, eikä helpotusta ole näkyvissä. Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna 61 prosenttia kaikista avoimista työpaikoista oli vaikeasti täytettäviä. Vielä vuonna 2015 luku oli alle 40 prosenttia.

Osaajapula ei ole helpottumassa lähitulevaisuudessa.

Yli 43 prosenttia avoimista paikoista ovat olleet avoinna yli kuukauden ja 12 prosenttia on ollut auki yli kaksi kuukautta, selviää Työ- ja elinkeinoministeriön maaliskuun työllisyyskatsauksesta.

– Vaikeasti täytettävien paikkojen määrä on korkeimmalla tasolla koskaan. Vaikka talouden epävarmuus jäytää monia aloja, se ei ole vaikuttanut niin voimakkaasti työmarkkinaan. Työpaikkojen määrä on viime vuotta jäljessä, mutta rekrytointihaasteet ja paikkojen täyttäminen ei ole muuttunut helpommaksi, sanoo työnhakupalvelu Joblyn maajohtaja Mika Kiiskinen.

Talouden epävarmuus voi vaikuttaa haluun vaihtaa työpaikkaa

Seuraavat vuodet ovat haasteellisia talouden kehityksen suhteen, mutta työttömyys ei tule kasvamaan, koska ihmisiä jää työvoimasta pois enemmän kuin on tulijoita. Vaikka uusien työpaikkojen muodostuminen hidastuisi, rekrytointihaasteet tulevat säilymään.  

– Saattaa jopa olla, että talouden epävarmuus vaikuttaa siihen, että yritysten tulee tehdä entistä vakuuttavampaa rekrytointiviestintää, että ihmiset ovat valmiita liikahtamaan, Kiiskinen toteaa.

Jobly on luonut arvopohjaisen työnhaun tukemaan työnhakijoiden päätöksentekoa. Yhteistyössä teknologiayhtiö Uprightin kanssa kehitetty työkalu tuo näkyville yritysten liiketoiminnan vaikutuksia ympäröivään maailmaan.

– Vaikuttavuusdata tarjoaa entistä paremmat keinot löytää itselleen sopiva työpaikka, Kiiskinen sanoo.

Pahenevan osaajapulan takia ei enää riitä, että työnantajat mainostavat työpaikkojaan vain aktiivisesti töitä hakeville. Kiiskisen mukaan paras lääke rekrytointihaasteisiin on herättää kiinnostus myös niissä, jotka eivät välttämättä ole vielä harkinneet työpaikanvaihtoa.

– Tuotekehityksessä olemme panostaneet vahvasti passiivisten työnhakijoiden tavoittamiseen ja olemme siinä markkinoiden tehokkain työnhakupalvelu. Joblyssa julkaistuilta työpaikoilta ei voi välttyä, jos lukee esimerkiksi Iltalehteä, Kauppalehteä tai Talouselämää. Kun työnhakija näkee ilmoituksen, uudelleenmarkkinointi pitää huolen kiinnostuksen säilymisestä myös muissa kanavissa, Kiiskinen avaa.

Artikkeli julkaistu vuonna 2023.

Lue myös: Vaikuttavuus ja vastuullisuus puhuttaa työnhakijoita
Lue myös: Anu Ubaud: "Kukaan ei halua olla töissä näköalapaikalla, vaan ruohonjuuritasolla"
Lue myös: Delete tavoitti 80 000 työnhakijaa sisältömarkkinoinnilla – ”Rekrytoinnissa täytyy pysyä pinnalla”
Lue myös: Työnhakija ei enää nöyristele – ovatko CV:t ja hakemuskirjeet pian historiaa?