You are here

Tärkeät työelämätaidot – kehitä näitä menestyäksesi urallasi

On olemassa tiettyjä yleistaitoja, jotka auttavat pärjäämään työelämässä – alalla kuin alalla. Kun tietoisesti kehität itsessäsi näitä ominaisuuksia, parannat edellytyksiäsi menestyä työelämässä ja edetä urallasi.

Neuvottelutaidot

Hyvistä neuvottelutaidoista on hyötyä monissa ammatillisissa tilanteissa, erityisesti silloin kun kyseessä on uuden työpaikan saanti, työsuhde-edut tai palkankorotus.

Saadakseen haluamansa, on oltava tarpeeksi vakuuttava sekä valmis esittämään hyvät perustelut. Voit kehittää neuvottelutaitojasi perehtymällä aiheeseesi hyvin ja hankkimalla tietoa. Esimerkiksi palkkakeskustelussa auttaa paljon, kun tiedät paljon alallasi ja asemassasi keskimäärin tienataan.

Jos olet hakemassa uutta työtä tai päivittämässä työnimikettäsi, sinua auttaa hyvä itsetuntemus. Kun tiedät, mitä osaat ja osaat myös sanoittaa osaamisesi, paranee neuvotteluasemasi huomattavasti. Apua itsetutkiskeluun sekä palkkatietoa voit myös saada esimerkiksi ammatilliselta mentorilta.

Ajanhallintataidot

Järkevä ajankäyttö eli oman tuottavuuden maksimointi on yksi tärkeimmistä taidoista työelämässä. Luonnollisesti tekemäsi työn laadulla on väliä, mutta myös tehokkuudella on merkitystä – aika on rahaa. On myös tärkeää opetella priorisoimaan ja aikatauluttamaan tehtävät tärkeysjärjestyksessä. Lisäksi ajanhallintataitojen kehittäminen estää sinua tuhlaamasta liikaa energiaa pikkutehtäviin, jotka eivät vaadi juurikaan ajatustyötä.

Ajankäytön suunnitteluun ja hallintaan on olemassa erilaisia apuvälineitä ja tekniikoita. Tutustu esimerkiksi Pomodoro-tekniikkaan tai Trello-järjestelmään. On tärkeää, että löydät itsellesi sopivan tavan jäsennellä työtäsi ja ajankäyttöäsi, olipa se sitten perinteinen todo-lista paperilla tai vaikka älypuhelinsovellus.

Esiintymistaidot

Ajatus yleisön edessä puhumisesta saattaa tuntua monesta epämiellyttävältä ja palauttaa mieleen kouluaikojen esitelmien tuomat traumat. Kuitenkin, esiintymistaidot ovat tärkeitä työelämässä ja yritysmaailmassa, etkä voi aina tietää etukäteen, milloin esiintymistilanne tulee vastaan.

Vaikka et välttämättä koskaan joutuisi puhumaan satapäiselle yleisölle, tarvitset esiintymistaitoja esimerkiksi silloin, kun esittelet projektia tiimillesi tai tarjousta asiakkaalle. Tällöin on tärkeää osata kiteyttää haluamasi viesti selkeästi, perustella näkemyksesi vakuuttavasti ja ennen kaikkea välttää väärinkäsitykset.

Miten kehittää esiintymistaitoja? Jotta olisit luonteva, vakuuttava ja jäisit mieleen, kannattaa harjoitella! Hakeudu tilanteisiin, joissa voit harjoitella pienellekin yleisölle puhumista. Pyydä kuulijoiltasi palautetta esitysten jälkeen. Halutessasi voit myös harjoitella esiintymistä videolle, jolloin voit helposti bongata puheestasi toistuvia maneereja ja korjata ne. Kiinnitä myös huomiota asentoosi ja non-verbaaliseen viestintään.

Tiimityö- ja vuorovaikutustaidot

Ongelmat työpaikalla johtuvat usein kommunikaatiosta – tai lähinnä kommunikaation puutteesta.

Vaikka työsi olisikin itsenäistä, ei taida olla sellaista alaa, jossa ei olisi minkäänlaista kontaktia toisiin ihmisiin. Hyvät ja selkeät kommunikointitaidot helpottavat ja sujuvoittavat yhteistyötä työkaverien lisäksi esimerkiksi asiakkaiden, tavarantoimittajien ja muiden sidosryhmien kanssa.

Miten kehittää vuorovaikutustaitoja? Vaikka et olisikaan luontainen tiimipelaaja, omia vuorovaikutustaitojaan voi vahvistaa. Vuorovaikutuksessa tärkeää on aito kohtaaminen sekä toisen osapuolen arvostaminen tasavertaisena keskustelukumppanina.

Voit pohtia mm. näitä asioita:

  • Kuunteletko toista osapuolta aidosti?
  • Esitätkö kysymyksiä? Miten esität kysymykset?
  • Miten suhtaudut, kun sinulta pyydetään apua? Pyydätkö itse neuvoa?
  • Ilmaisetko omia mielipiteitäsi lainkaan?
  • Kohteliaisuudet – esitätkö niitä itse ja miten vastaat saamiisi kohteliaisuuksiin?

Ajantasaisuus ja tiedonhakutaidot

Jotta olisit työnantajien mielestä houkutteleva työntekijä, pysy perillä maailman menosta ja ole kiinnostunut siitä, mitä alallasi tapahtuu. Myös työn merkityksellisyyden kannalta on hyvä pyrkiä jatkuvasti kehittämään itseään ja ylläpitää ammatillista osaamistaan.

Käy mahdollisuuksien mukaan koulutuksissa ja erilaisissa tapahtumissa. Voit verkostoitua erilaisten ihmisten kanssa esimerkiksi liittymällä sosiaalisen median ammattiryhmiin. Yksi hyvä ja helppo tapa pysyä ajan tasalla on lukea ammattilehtiä, seurata alan blogeja ja vaikuttajia tai kuunnella podcasteja.

 

Katso avoimet työpaikat

Lue myös: Vältä nämä työnhaun sudenkuopat
Lue myös: Millainen on hyvä työhakemus?
Lue myös: Miten kirjoitan avoimen työhakemuksen?
Lue myös: Arvoristiriidat repivät yhä useampaa työntekijää - psykologi kertoo, kuinka löytää omien arvojen mukainen työpaikka
Lue myös: Susanna on vaihtanut vakituisen työn neljä kertaa määräaikaiseen - "Tarinan opetus on, että lähde läpyttää”