Tyrehtyikö työura? Se ei ole ainoa, jossa voit menestyä – Rainmaker tarjoaa uusia urapolkuja alanvaihtajille
Kun alanvaihtoa harkitseva tarttuu Rainmakerin työuraohjaukseen, työnhakijalle tilanne on uusi ja yllättäväkin, mutta Rainmakerin rekrytointiasiantuntijat ovat kohdanneet tämän haasteen aiemminkin. Nykyinen työura ei jatku, sillä töitä ei yksinkertaisesti ole, tai nykyinen työ ei tunnu enää houkuttelevalta. Tällöin Rainmakerilla kohdistetaan työnhakijan katse ensimmäiseksi hänen omiin vahvuuksiinsa, joiden kautta seuraavaa itselleen sopivaa työtehtävää on helpompi lähteä kartoittamaan. Rainmaker tarjoaa työuraohjauksen lisäksi jatkuvaa, käytännönläheistä tukea ja kattavan koulutuksen uudelle urapolulle. Rainmakerin omien koulutusten lisäksi useissa tehtävissä on mahdollista opiskella työn ohessa esimerkiksi merkonomin tutkinto.
Rainmakerin toimipaikka-alueen päällikkö Jesse Vaittinen sanoo, että nykyistä uraa paremmat vaihtoehdot löytyvät vahvuuksien, osaamisalueiden ja kiinnostuksen kohteiden perusteella.
"Tärkeintä on tunnistaa omat vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet, sillä myyntityö voi olla erittäin palkitsevaa, jos se resonoi henkilön kanssa. Itse asiassa se tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää vuorovaikutustaitoja ja kykyä auttaa asiakkaita löytämään heille sopivia ratkaisuja."
Ihmisiä autetaan monella alalla
Vaittinen sanoo, että esimerkiksi hoitoalalla tai ravintola-alalla työskennelleille myyntityö tai asiakaspalvelu voivat etukäteen tuntua vierailta – eikä se haittaa. Vaittinen kannustaa, että jos on työskennellyt ihmisten kanssa ja pitänyt siitä, on tietämättään pitkällä myynnin maailmassa.
"Myyntityö on täysin verrattavissa kaikkeen työhön, jossa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä. Nykyaikainen myyntityö on aidosti asiakkaan tarpeiden täyttämistä, joka tapahtuu kuuntelemalla ja asiakkaan kokonaisuuden kartoittamisella."
Vaittinen kertoo, että Rainmakerin tarjoama koulutus on käytännön sparrausta ja ohjausta, jossa opetellaan myynnin perusperiaatteita, harjoitellaan asiakaskohtaamisia ja sparrataan keskustelutaitoja. Samalla opitaan ymmärtämään myyntityön dynamiikkaa, kasvatetaan itseluottamusta ja kehitytään pikkuhiljaa myynnin ja asiakaspalvelun ammattilaiseksi.
Ja ennen kaikkea Rainmakerilla on töitä, ja ne ovat tekijöilleen mielekkäitä. Työtä tehdään tunnettujen brändien kanssa ja työskentelyä helpottavien teknologioiden tukemana.
"Edistyksellisten teknologiaratkaisuiden hyödyntäminen mahdollistaa asiakaspalvelun ja myynnin nostamisen uudelle tasolle."
"En edes harkinnut puhelinmyyntiä, nyt koulutan sitä"
Rainmakerin työntekijät kertovat, kuinka myyntityö tai asiakaspalvelu puhelimessa ovat tuoneet ratkaisun hetkiin, kun he ovat halunneet löytää uuden suunnan työelämälleen.
Reetta Järvensivu
Siskoni perheineen oli suunnitellut puolen vuoden irtiottoa arjesta Espanjassa ja hän pyysi minua mukaan Torreviejaan. Mietin asiaa ja päätin lähteä: Lapseni ovat täysi-ikäisiä ja asuvat omillaan. Vastasin siskolleni, että lähdetään Espanjaan! Rainmaker tuli ensimmäisenä vastaan, kun etsin kaupungista työpaikkoja. Nyt olen tehnyt puhelinmyyntiä puolentoista vuoden ajan täällä Espanjassa.
Rainmakerin rekrytoinnilla on iso rooli alkuvaiheessa sopivan tehtävän löytämisessä kullekin tänne tulevalle. Olen työskennellyt myyjänä 20 vuotta: miesten pukuja ja naisten juhla-asuja, ja viimeiseksi 15 vuotta kotimaisen huonekaluvalmistajan palveluksessa.
On hyvä huomata, että myös puhelinmyynnissä oma persoona saa olla mukana. Vaikka olosuhteet ja tuotteet ovat erilaiset, se sama asiakaspalveluhenkisyys aiemmalta työuraltani seuraa myös täällä Espanjassa mukana. Olin tehnyt huonekalupuolella myös yritysmyyntiä ja tottunut asiakaspalveluun puhelimen välityksellä. Mutta aiemmassa roolissa lähtökohtaisesti tuote on käsin kosketeltavissa ja asiakkaiden ilmeet näkyvät. Puhelimessa ei ole näistä kumpaakaan, mutta esimerkiksi asiakkaan äänenvivahteet oppii kyllä kuulemaan.
Lisäksi omalta tiimin esihenkilöltä ja työkavereilta löytyy keinoja, millä myynti lähtee sujumaan. Olen pikkutarkka ja huolellinen, joten opettelin tuotetiedot heti niin tarkasti, ettei onnistuminen jää siitä ainakaan kiinni. Alussa kyselin jatkuvasti tuotteista ja myynnin järjestelmistämme, ja sain hyvin apua.
Osalle työ täällä on puolen vuoden irtiotto, mutta moni on työskennellyt täällä vuosia. Kun puolen vuoden rajapyykki lähestyi, aloin todella miettimään miksi palaisin Rovaniemelle? Täällä on lämmintä ja ihmisillä on Suomea leppoisampi asenne: Samat ongelmat tuntuvat täällä kevyemmiltä kuin Suomessa. Kävin pakkaamassa tavarani ja laitoin asuntoni myyntiin.
Kotoani on kilometri rannalle ja Alicanten lentokenttä on tunnin bussimatkan päässä. Sieltä pääsee 25 euron lennolla Mallorcalle tai minne vain. Rovaniemeltä kesti ensimmäinen päivä päästä Helsinki-Vantaan kentälle.
Myyjänä minulle on tärkeää sitoutua tuotteisiin ja opetella niistä kaikki mahdollinen. Se on täällä mahdollista – pidän mahdollisena, että olen täällä pitkään.
Anu Heikkinen
Muistan hyvin miten ensimmäisen asiakaspalveluvuoro puhelimessa lähestyi. Minua jännitti eniten se, että osaanko keskittyä puhumaan asiakkaalle samalla, kun käytän tietojärjestelmää hänen asiaansa hoitaessani. Olen kuitenkin oppinut kotoa sellaisen asenteen, että työtä ei kannata pelätä. Se tarkoittaa, että vaikkei oma koulutus ja tausta ole asiakaspalvelupuolella, niin sitäkin kannattaa kokeilla. Alussa oli oma hommansa opetella työn sisältö ja erilaiset järjestelmät, mutta siitä se arki sitten asettui. Työstä tulee mukavampaa ja helpompaa sitä mukaa, kun alkaa luottamaan taitoihinsa.
Aloitin puhelinasiakaspalvelussa vuonna 2012, kun minun piti etsiä vaihtoehto lähihoitajan työtehtäville. Valmistuin lähihoitajaksi vuonna 2010 ja työskentelin niin vanhuspuolella, lastenhoitajana kuin kehitysvammahuollossakin. Työ osoittautui liian raskaaksi selälleni, ja jatkuva kiire oli henkisesti kuormittavaa. Jäin usein työpäivän jälkeen suremaan niitä kertoja, kun en ehtinyt kysymään kuulumisia vanhuksilta tai kertomaan lasten vanhemmille päivän tapahtumista. Myös tämä työ on ihmisten auttamista: he etsivät tietoa tai ratkaisua ongelmaansa. Nyt minulla on aikaa palvella heidät loppuun saakka ja varmistaa, että asiakkaat ovat tulleet kuulluiksi ja kohdatuiksi.
Vuodesta 2017 on työskennellyt yksinomaan asiakaspalvelussa, ja Rainmakerilla saan keskittyäkin siihen. Usein asiakkaat tunnistavat murteestani, että vastaan heille täältä Kajaanista. Kun teen varauksia, siinä työskennellessä on hyvää aikaa jutella, ja ihmiset saattavat kertoa elämäntarinansa aika pitkällekin. Jos joku mainitsee haluavansa lennot, joissa on pidemmät vaihtoajat kentällä, saatan kommentoida nopeasti tykkääväni itse matkustaa rauhalliseen tahtiin. Se on minulle luontaista juttelua, ja asiakas huomaa, että häntä kuunnellaan.
Edelleen kaikkien näiden vuosien jälkeen myös minulla on usein hetkiä, jolloin mielelläni varmistan vieruskaverilta, miten asiakkaan tiedustelema asia onkaan. Jokaisella puhelinasiakaspalvelijalla on vastuulla antaa asiakkaalle ratkaisu tai vaihtoehto, mutta se ei tarkoita, että työ on yksinäistä. Meillä on hyvä yhteishenki toimistolla, ja tiimien keskuudessa on tsemppaava asenne. Voin kävellä esihenkilön työpisteelle minä hetkenä vain ja pyytää apua – vaikkapa kuuntelemaan äskeisen puhelin ja varmistamaan, että kaikki hoitui hyvin, enkä jää miettimään epävarmalta tuntunutta asiaa suotta. Jos tänne tulee ensikertalaisena, kuten minä olin vuonna 2012, omaa epävarmuutta ei tarvitse piilotella – apua ja tukea löytyy.
Jonne Suvilaakso
Työskentelen tiimiesihenkilönä ja vastuullani on myös myynnin kouluttaminen ja sparraaminen tiimissäni. Olen se, joka ottaa vastaan uudet myyjät täällä Jyväskylän toimipisteellä ja katsoo, että työhön perehtyminen etenee turvallisesti ja mukavasti. Aina ajoittain uusien työntekijöiden joukossa on henkilöitä, joilla puhelimessa tehtävä työ on täysin uusi asia. Olin itsekin sellainen.
Jos aikanaan logistiikan perustutkintoa suorittaessani joku olisi kertonut minun työskentelevän myöhemmin myynnin parissa, olisin pitänyt sitä mahdottomana ajatuksena. Mutta niin se elämä heittelee ja elämäntilanteet muuttuvat. Omalla kohdallani muutoksen toi perheen perustaminen; aiemmat yövuorot eivät enää sopineet, sillä puolisollani on työvuoroja myös viikonloppuisin. Minulle olisi edelleen helpompaa työskennellä öisin kuin herätä aamulla puoli seitsemältä, mutta näin on hyvä.
Aiemmassa työpaikassani työskentelin sanomalehtikonsernin jakelupuolella ja tunsin hyvin taustalla pyörivät järjestelmät. Oma asenteeni on ollut aina sellainen, että jos jossain tarvitaan apua, niin sinne mennään. Kun asiakaspalvelussa tarvittiin järjestelmät tuntevaa henkilöä, siirryin tuuraamaan sinne. Lopulta huomasin jääneeni asiakaspalvelutyöhön pidemmäksi aikaa.
Tulen suvusta, jossa on yrittäjiä ja kauppiaita. Olen työskennellyt lapsesta asti kaupassa apulaisena, mutta en ole vain osannut ajatella asiakaspalvelua erityisenä taitona. Meidän palvelemille yrityksille jokainen kontakti on tärkeä, on se sitten asiakaspalvelua tai myyntiä: ei kyse ole ainoastaan siitä, että tehdään kaupat tai sovitaan tilauksesta. Oma myyntityöni muuttui silloin, kun ymmärsin ettei kyse ole tuputtamisesta vaan ratkaisun tarjoamisesta. Lehtien parissa myyntityö voi olla esimerkiksi sitä, että soitetaan lehtitilauksen peruneille asiakkaille. Siellä on aina useita henkilöitä, jotka eivät todellisuudessa halua luopua lehdestä, vaan taustalla on muita syitä, joihin he löytävät mielellään ratkaisun.
Rainmakerilla pidän tärkeänä tiimiemme hyvää henkeä. Töihin on mukava tulla, kun työpaikalla ei ole kuppikuntia vaikkapa pidempään täällä tehneiden konkareiden ja uusien työntekijöiden kesken, vaan teemme töitä yhdessä. Minulle työhyvinvointi ja työssä jaksaminen on aina ollut erittäin tärkeää. Tiiminvetäjänä voi vaikuttaa siihen itse. Opin työssä jaksamisen tukemisesta jatkuvasti lisää esimerkiksi työterveyshuollon järjestämissä koulutuksissa.