Suomen Pankki nosti IT-työpaikkansa esille uratarinalla – Joblyn toimittaja teki ratkaisevan huomion

Suomen Pankin sisältömarkkinointikampanja Kauppalehdessä ja Tivissä lisää tietoisuutta IT-osaajien uramahdollisuuksista.

Suomen Pankki halusi lisätä tietoisuutta IT-osaajille tarjoamistaan uramahdollisuuksista. Yhdessä Joblyn kanssa toteutettu sisältömarkkinointikampanja Kauppalehdessä ja Tivissä teki juuri sen – ja sai pankkilaiset ottamaan artikkelin omakseen.

Suomen Pankin HR Partner Anna-Kaisa Riekkola kertoo, että keskuspankki nähdään usein pelkästään ekonomistitalona, vaikka se työllistää laajasti myös IT-osaajia.

– Kuten tiedetään, IT-rekrytoinnit eivät ole mitenkään helppoja varsinkaan näinä aikoina. Havaitsimme, että tietoisuus meidän isosta tietohallinto-osastostamme oli ylipäätään puutteellista, Riekkola sanoo.

Koska aiemmat kampanjat Alman mediaverkostossa olivat tuottaneet hyviä tuloksia, Joblyn avulla tuotettu artikkelimuotoinen sisältö oli luonteva seuraava askel.

Keskuspankin IT avaa kansainvälisen työuran – Suomen Pankki sisältää yllättävän laajan tietohallinto-osaston kertoo Anthony Baltzarin uratarinan. Hän aloitti keskuspankissa nuorena koodaajana ja on edennyt urallaan pääarkkitehdiksi.

– Artikkeli julkaistiin Kauppalehdessä sillä näkökulmalla, että tavoitamme sitä kautta runsaasti yleisöä. Lisäksi kampanja ulotettiin laajasti IT-osaajien pariin markkinoimalla Tivissä, kertoo Joblyn Key Account Manager Vesa Vilenius.

Lisäksi juttu linkittyy sujuvasti työpaikkailmoituksiin ja tarjoaa arvokasta lisätietoa työnhakijoille. Riekkola kertoo, että työnhakijat ovat huomanneet artikkelin ja siitä on ollut hyötyä rekrytoinneissa.

– Artikkelimuoto antaa mahdollisuuden kertoa meistä enemmän. Työpaikkailmoitukset ovat väkisinkin aika suppeita ja ne kertovat pääasiassa avoinna olevasta tehtävästä. Artikkeli on hyvä tapa kertoa meidän tietohallinnostamme ylipäätään, Riekkola sanoo.

Positiiviset fiilikset artikkelista ja tuloksista

Uratarina tuntui luontevalta keinolta kertoa työyhteisöstä ja -arjesta.

– Anthony on pitkän linjan pankkilainen ja oli kiva, että hän halusi lähteä mukaan. Kun haastateltava oli löytynyt, pidimme Vesan, Anthonyn ja artikkelin kirjoittaneen toimittajan kanssa yhteisen tapaamisen. Sitten artikkelia muokkailtiin suuntaan ja toiseen, otettiin valokuvia ja sen jälkeen se jo julkaistiinkin, Riekkola kertoo.

Suomen Pankki tekee myös omaa työnantajakuvaviestintää ja juttuja henkilöstöstään. Ulkopuolisesta toimittajasta oli tällä kertaa kuitenkin selkeää hyötyä.

– Olemme helposti ikään kuin keskuspankkikuplassa. Monet meistä ovat olleet täällä aika pitkään töissä, joten emme välttämättä huomaa omia erityispiirteitämme työpaikkana, ennen kuin joku niitä kysyy.

Yksi sellainen on työtehtävien kansainvälisyys.

– Haastattelun aikana mainitsimme kansainvälisestä ulottuvuudesta enemmänkin yleisellä tasolla. Tietohallinnossa todella monet tekevät paljon kansainvälistä yhteistyötä ja joka neljäs pankkilainen kuuluu johonkin kansainväliseen työryhmään. Toimittaja kiinnostui tästä erityisesti ja sehän nousi ihan otsikkotasolle asti, Riekkola sanoo.

Pankkilaiset ovat ottaneet jutun omakseen. Se julkaistiin myös intrassa ja henkilöstö otti sen innostuneesti vastaan.

– Talon sisällä artikkeli on herättänyt paljon positiivista huomiota. Monet ovat jakaneet juttua omaehtoisesti sosiaalisessa mediassa, mikä on todella arvokasta, Riekkola sanoo

Artikkelista riittää iloa vielä pitkäksi aikaa ja se on helppo linkittää myös tuleviin rekrykampanjoihin.

– Koko prosessista jäi todella positiiviset fiilikset. Tämäntyyppinen artikkeli on aika pitkäikäinen ja uskon, että se kantaa investointina vielä pitkälle, Riekkola sanoo.

 

Lue myös: Delete tavoitti 80 000 työnhakijaa sisältömarkkinoinnilla – ”Rekrytoinnissa täytyy pysyä pinnalla”
Lue myös: Työnhakija ei enää nöyristele – ovatko CV:t ja hakemuskirjeet pian historiaa?