Yksisarvisten jahtaamisesta bängeri-podcastiin – Magnet Talks esitteli kaksi mielenkiintoista menestystarinaa

Kuvassa Granlundin Communications Specialist Riikka Hauhia ja HR-asiantuntija Anna Palmgren.
Magnet Talks -lavalla nähtiin 23.9. kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijayritys Granlund ja rakennetun ympäristön asiantuntija- ja digitalo Sitowise, jotka molemmat palkittiin tänä keväänä onnistuneista kampanjoistaan The Magnet Employer Branding Awards -tilaisuudessa.
Granlundin rekrytointikampanja ylitti kaikki odotukset
Granlundin Communications Specialist Riikka Hauhia ja HR-asiantuntija Anna Palmgren kertoivat menestyneestä rekrytointikampanjastaan, joka ylitti kaikki odotukset. Kampanja voitti tänä vuonna Best Recruitment Marketing Campaign (by Jobly) -palkinnon The Magnet Employer Branding Awards -tilaisuudessa.
Talotekniikan osaamisestaan tunnetun Granlundin haasteena oli samanaikaisesti perustaa uusi rakennesuunnittelun liiketoiminta-alue ja rekrytoida useita alan huippuosaajia eri puolille Suomea.
“Etsimme kokeneita ja sertifioituja rakennesuunnittelun erityisosaajia, vaikka Granlund ei ollut ennestään tunnettu tästä liiketoiminta-alueesta. Jahtasimme siis tavallaan yksisarvisia,” Palmgren kertoi.
Kampanjan tulokset yllättivät erittäin positiivisesti. Yhteensä rekrytoitiin 17 uutta työntekijää ja jokaiseen tehtävään tuli yli 24 hakemusta. Kampanjan ROI (return on investment) oli 518%.
Kampanjassa hyödynnettiin laajasti sosiaalista mediaa, Rakennuslehden näkyvyyttä, työntekijöiden uratarinoita sekä asiantuntijoiden tuottamia videoita ja sisältöjä. Myös sisäinen sitouttaminen ja työntekijälähettiläät olivat merkittävässä roolissa.
Yksi kampanjan keskeisistä menestystekijöistä oli nopea reagointi hakemuksiin.
“Oli tärkeää, että hakijoihin otettiin yhteyttä heti. Näin varmistimme, että saimme rekrytoitua parhaat osaajat”, Hauhia kertoi.
Sitowisen "bängeri-B2B-podcast"
Sitowisen Brand & Communications Manager Kaisa Anttonen ja Marketing Lead Sonja Laaksontammi kertoivat puheenvuorossaan menestyneen B2B-podcastin ja -kampanjan luomisesta. Heidän työnsä palkittiin tänä vuonna Magnet Awards -tilaisuudessa Best Employer Brand Campaign -kategorian voittajana.
Sitowise halusi kasvattaa tunnettuutta ja houkutella uusia osaajia mukaan luomaan innovatiivisia ratkaisuja ilmastonmuutoksen ja luontokadon hillitsemiseksi. He päättivät tavoitella osaajia, joille työn merkityksellisyys on tärkeää. Lisäksi he halusivat kokeilla jotain uutta ja tunteisiin vetoavaa. Näistä lähtökohdista alkoi jalostua fiktiivistä tarinankerrontaa ja faktoja yhdistävä audio-draamapodcast, Katastrofin ainekset, jossa ääneen pääsivät Sitowisen omat asiantuntijat.
Kampanja toteutettiin monikanavaisesti ja se tavoitti 1,4 miljoonaa suomalaista. Podcast julkaistiin ja sitä mainostettiin Spotifyssa. Lisäksi tehtiin mainontaa LinkedInissä, Metassa, Radio Helsingissä ja HSL:n kulkuneuvoissa. Podcastia markkinoitiin eri keinoin myös sisäisesti ja työntekijälähettiläät olivat tärkeässä roolissa.
“Erityisesti radio- ja julkisen liikenteen mainonnasta saimme paljon hyvää palautetta omilta työntekijöiltämme. On tärkeää muistaa, että mainonnassa ei ole kyse vain ulkoisen yleisön tavoittamisesta, vaan mainonta toimii myös omalle henkilöstölle ja se voi olla todella sitouttavaa”, Laaksontammi kommentoi.
Tuloksena oli lähes 1800 kuuntelua suosituimmalle jaksolle (keskimäärin yrityspodcasteissa 200–500). Paras sijoitus Suomi-podcasteissa oli sija #27. Verkkosivujen kävijämäärä kasvoi yli 30 % verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan. Lisäksi Sitowise nousi Universumin tuoreessa työnantajakuvaa mittaavassa tutkimuksessa 11 sijaa ylöspäin.
Podcast toi Sitowiselle laajasti näkyvyyttä, mutta ennen kaikkea se loi tunnesiteen kuulijoihin. Myös täysin alan ulkopuoliset löysivät podcastin.
“Saimme kuuntelijoilta palautetta, että podcast ei tuntunut yrityksen asiantuntijapuheelta, vaan siltä kuin ystävä kertoisi tärkeistä asioista”, Anttonen kertoi.
Sitowisen vinkit menestyspodcastin luomiseen:
- Määrittele kohderyhmäsi ja pitäydy siinä
- Ajattele oman kategoriasi ulkopuolelta
- Anna puheenvuoro omille asiantuntijoille - vahvistat kuulijan luottamusta ja autenttisuuden kokemusta
- Panosta sisäiseen sitouttamiseen
- Yhdistä markkinointiviestintä podcastin teemoihin mahdollisimman laajasti.
Ja tärkeimpänä – älä aliarvioi tarinankerronnan ja tunteiden voimaa.
Lisää Magnet Talks -oppeja tulossa marraskuussa
Magnet Talks -tilaisuus tarjosi jälleen inspiroivan katsauksen siihen, miten suomalaiset organisaatiot voivat rohkeasti kehittää työnantajabrändiään. Onnistumisen avaimet löytyvät usein lähempää kuin arvaammekaan: omista ihmisistä, yhteistyöstä ja kyvystä kertoa tarina, joka koskettaa.
Seuraava Magnet Talks -tilaisuus on Alma-talolla 11.11. Silloin lavalle astuvat Wärtsilä ja K-ryhmä kertomaan onnistuneista EB-teoistaan. Ilmoittaudu mukaan tästä.
Artikkeli on kirjoitettu englanninkielisten puheenvuorojen ja esitysten pohjalta ja sitaatit ovat käännöksiä.