Joensuusta Rovaniemelle, Vaasasta Helsinkiin – ja kaikkea siltä väliltä

Reissuasentajamme Samulin ovi Sector Alarmille avautui reilu 3,5 vuotta sitten. Samuli työskenteli aiemmin kaupan myyjänä, josta tie vei kuljetusfirman kuluttaja-asiakaspalveluun. Työkokemuksen karttuessa hän huomasi, että toivoi työltä muuta kuin tietokoneella istumista ja puhelimessa asiakkaiden kanssa keskustelua. Hän halusi uralleen uuden suunnan ja päätti hakea asentajan rooliin. Ensimmäisellä hakukerralla Samuli jäi hopeasijalle, mutta rekrytointiprosessissa saatu info työtehtävästä ja yrityksestä entisestään vauhditti ajatusta siitä, että asentajan rooli on kuin hänelle tehty. Sinnikkyys palkittiin, kun puolta vuotta myöhemmin Samuli lunasti paikkansa reissuasentajana.
Sector Alarm

Helppous reissutyössä viehättää

Reissuasentajan roolissa Samulin toiveet työtehtävän sisällöstä täyttyvät; saa tehdä ihmisten kanssa töitä kasvotusten, nähdä oman käden jäljen, käyttää teknistä osaamista sekä ratkaista haasteita autossa istumista unohtamatta.

Kuukaudessa ajokilometrejä kertyy tuhansia aina Joensuusta Rovaniemelle ja Vaasasta Helsinkiin. ”Meillä on erikseen reissuasentajat ja asentajat. Vaikka tehtävänkuva on täysin sama, niin meillä reissuasentajilla on kaksi viikkoa kuusta reissuvalmiutta, jolloin reissataan pitkin valtakunnan rajoja ja elellään hotelleissa”, ja tämähän sopii Samulin elämäntilanteeseen paremmin kuin hyvin.

Ajomatkat Samulilla kuluukin musiikkia, äänikirjoja ja podcasteja kuunnellen. ”Reissussa saa otettua myös sitä omaa aikaa tietyllä tavalla. Helppous reissutyössä viehättää, kun Planning (resurssisuunnittelutiimi) huolehtii suunnitelmat ja lähettää mulle vaan paria viikkoa etukäteen tiedon, mihin paikkakunnalle lähden reissuun. Mun tehtävä on kuitata vaan ok eli asentajan näkökulmasta kaikki tehdään valmiiksi ja se on kiva juttu. Ei tarvitse myöskään huolehtia hotellimajoituksista tai kulukorvauksista. Hotellilta lähden suoraan asiakkaalle ja perjantaina sitten työpäivän päätteeksi ajelu takaisin kotiin. Samalla reissutyössä tapaa kollegoita ympäri Suomen ja pääsee jeesailee kavereita.”

3,5 vuotta takana ja useita edessä

Asentajan tehtävässä jokainen työpäivä on erilainen ja kehittymistä tapahtuu jatkuvasti: ”Koen, että ikinä en oo valmis tämän työn kanssa, aina oppii uutta ja erityisesti myyntitaitoja pystyy kehittämään jatkuvasti”. Myynnillisyys, tavoitteellisuus ja asiakastyytyväisyys kulkevatkin asentajan työssä käsi kädessä.

Ensimmäistä kertaa työurallaan Samuli on tehtävässä, jossa on mittareita ja tavoitteita, joita seurataan jatkuvasti: ”Mahtavaa, kun pystyy helposti myös itse seuraamaan omaa tekemistään ja tehokkuutta tulosten kautta. Joskus on käynyt niinkin, että kuukausi ei olekaan mennyt odotetusti ja silloin mietitään yhdessä esihenkilön kanssa miten seuraavassa kuukaudessa tavoitteisiin päästään.”

Samuli on ollut positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka vahvasti myynnillisyys korostuu asentajan tehtävässä. ”Työ ei ole pelkkää ruuvaamista, päinvastoin asiakkaiden kuunteleminen on tärkeässä roolissa ja se, että osaa asiakkaan kertomasta poimia asioita, josta lähtee rakentamaan palvelua, mitä asiakas toivoo.” Asentajan tehtävässä palkka koostuukin kiinteän kuukausipalkan lisäksi provisioperusteisesta palkanosasta, joten kokonaisansioon pystyy vahvasti itse vaikuttamaan.

Vuoden Asentajana palkittu

Samuli kokee, että avaimet työssä onnistumiseen tarjottiin jo ensimmäisestä päivästä lähtien perehdytyksen kautta: ”Paras perehdytys mitä oon saanut tai tuun koskaan saamaan mihinkään hommaan, ainakin veikkaan vahvasti näin. Haluun antaa positiivista palautetta, miten upeesti kaikki on sujunut; esihenkilölle, rekryprosessille, perehdytykselle, koulutukselle ja mentorin kanssa tekemiselle.”

Vuonna 2022 Helsingissä järjestetyssä henkilöstögaalassa Samuli sai tunnustuksen loistavasta työstään ja hänet palkittiin Vuoden 2021 Asentajaksi: ”Olihan se siis ihan huikee juttu! Tuntuu, et silloin olin vielä niin lyhyen aikaa hommissa ja tietyllä tavalla oma tekeminen tuntui epävarmalta. Hirveen suuri kunnia ja lisäsi paljon itsevarmuutta omaan tekemiseen. Kyllä sen hetken muistaa: sydän hakkasi ja ainoana ajatuksena mielessä oli se, kunhan en nyt kaatuisi näihin portaisiin - se olisi melko noloa. Ehdottomasti uran kohokohtia, kun saanut omasta tekemisestään tommosta kunnioitusta.”

Vahvuudet asentajana

Samuli nauttii asiakaskohtaamisista ja siitä, että saa itsenäisesti ratkaistua teknisiä haasteita asiakaskohteilla. Hän kokee omina vahvuuksinaan asentajana sosiaalisuuden, mielenkiinnon oppia uusia asioita, ongelmanratkaisukyvyn sekä sen, ettei jännitä mennä asiakkaan kotiin. Viimeisimmästä asiasta on noussutkin useampaan kertaan keskustelua myös lähipiirin keskuudessa.

Samuli ei jännitä asiakkaiden koteihin menemistä yhtään, koska ei koe siihen olevan mitään syytä: ”Firmalla on hyvä imago, kauppa on tehty myyjän toimesta jo ennen asennusta ja kun asentaja tulee paikalle, niin asentaja tietää mitä tekee. Asentajan toimesta asiakkaalle soitetaan edellisenä päivänä ja varmistetaan tuleva keikka. Asiakas monesti vastaakin, että ei muuta, kun tervetuloa, tääl on kahveet pöydässä valmiina.” Samuli kokee, että olipa keikka missä päin Suomea tahansa, asiakkaat ovat vastaanottavaisia ja mukavia.

Työpaikka on kuin iso kaveriporukka

Asentajan tehtävä on itsenäistä, mutta ei yksinäistä - apua on saatavilla puhelimitse niin esihenkilön, teknisen tuen, kollegoiden kuin esimerkiksi suunnitteluosastonkin suunnilta. Samuli kokeekin yhteisöllisyyden Sector Alarmin vahvuudeksi.

Hän on ollut positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka yritykseen palkataan niin samanhenkisiä työntekijöitä: ”Oli sitten kyseessä uusi asentaja tai jo kauan talossa ollut, heidän kanssaan on todella mukava viettää aikaa. Työntekijöistä välitetään ja ihmiset otetaan huomioon yksilöinä. Erityisesti esihenkilön puoleen on tosi avoin suhde ja pystyy kertomaan omasta jaksamisestaan ja kuulumisista.”

Samulin kokemus on, että ihmiset tulevat Sector Alarmille juuri sellaisina kuin ovat, eikä kenenkään tarvitse esittää mitään. Osaa työkavereista Samuli näkee myös vapaa-ajalla ja on saanut Sector Alarmilta elinikäisiä ystäviä.

Related jobs

Lue lisää samankaltaisia artikkeleita

“Best job ever!” – näin Sector Alarmin työntekijät ajattelevat työpaikastaan

Työpaikkailmoituksissamme lukee: “Meillä tutkitusti viihdytään ja moni sanookin, että tämä on paras työpaikka ikinä”. Mistä tiedämme väittää niin? Onko kyse vain HR:n haaveilusta tai johtoportaan toiveajattelusta? Ei suinkaan! Emme väitä olevamme täydellinen työyhteisöonnela, omat haasteemme meilläkin on, mutta tässä artikkelissa on aitoja ja autenttisia poimintoja työntekijöidemme kirjoittamana henkilöstökyselyihimme.
Lue lisää

Sector Alarmin oma Akatemia kasvattaa tulevaisuuden johtajia myyntiin

Sector Way Academy eli lyhennettynä SWA tukee työntekijöidemme kasvua ja urakehitystä - onhan yksi arvoistamme kehittymishalu. Sector Way Academy on yrityksemme ikioma koulutusorganisaatio. Yksi SWA:n tarjoamista koulutusohjelmista on FSMP. Tämän kirjainmonsterin kun avaa sanoiksi paljastuu, että kyseessä on Future Sales Manager Program, jonka tarkoituksena on valmistaa talon sisältä esihenkilöitä tulevaisuuden myyntipäälliköiksi. Noin 50 % tämänhetkisistä kenttämyyntipäälliköistämme onkin kasvanut rooliinsa kyseisen ohjelman kautta. Mitä hyötyä ohjelmasta on siinä mukana oleville ja kuka voi päästä koulutukseen mukaan?
Lue lisää

Myyntijohtajan viisi vinkkiä miten tulla huippumyyjäksi

Niko Henttinen työskentelee Sector Alarm Suomen myyntijohtajana ja nyt hän tarjoaa arvokkaita vinkkejä huippumyyjäksi haluaville! Niko on työskennellyt ennen myyntijohtajan tehtäväänsä Sector Alarmilla myyntipäällikkönä, sekä sen jälkeen aluemyyntipäällikkönä. Hän on edennyt viidessä vuodessa myyntipäälliköstä myyntijohtajaksi, joten hän todella tietää mistä puhuu. Nyt kannattaa ehdottomasti olla tarkkana kuin porkkana - nimittäin nämä vinkit eivät maksa mitään!
Lue lisää