Joensuusta Rovaniemelle, Vaasasta Helsinkiin – ja kaikkea siltä väliltä
Helppous reissutyössä viehättää
Reissuasentajan roolissa Samulin toiveet työtehtävän sisällöstä täyttyvät; saa tehdä ihmisten kanssa töitä kasvotusten, nähdä oman käden jäljen, käyttää teknistä osaamista sekä ratkaista haasteita autossa istumista unohtamatta.
Kuukaudessa ajokilometrejä kertyy tuhansia aina Joensuusta Rovaniemelle ja Vaasasta Helsinkiin. ”Meillä on erikseen reissuasentajat ja asentajat. Vaikka tehtävänkuva on täysin sama, niin meillä reissuasentajilla on kaksi viikkoa kuusta reissuvalmiutta, jolloin reissataan pitkin valtakunnan rajoja ja elellään hotelleissa”, ja tämähän sopii Samulin elämäntilanteeseen paremmin kuin hyvin.
Ajomatkat Samulilla kuluukin musiikkia, äänikirjoja ja podcasteja kuunnellen. ”Reissussa saa otettua myös sitä omaa aikaa tietyllä tavalla. Helppous reissutyössä viehättää, kun Planning (resurssisuunnittelutiimi) huolehtii suunnitelmat ja lähettää mulle vaan paria viikkoa etukäteen tiedon, mihin paikkakunnalle lähden reissuun. Mun tehtävä on kuitata vaan ok eli asentajan näkökulmasta kaikki tehdään valmiiksi ja se on kiva juttu. Ei tarvitse myöskään huolehtia hotellimajoituksista tai kulukorvauksista. Hotellilta lähden suoraan asiakkaalle ja perjantaina sitten työpäivän päätteeksi ajelu takaisin kotiin. Samalla reissutyössä tapaa kollegoita ympäri Suomen ja pääsee jeesailee kavereita.”
3,5 vuotta takana ja useita edessä
Asentajan tehtävässä jokainen työpäivä on erilainen ja kehittymistä tapahtuu jatkuvasti: ”Koen, että ikinä en oo valmis tämän työn kanssa, aina oppii uutta ja erityisesti myyntitaitoja pystyy kehittämään jatkuvasti”. Myynnillisyys, tavoitteellisuus ja asiakastyytyväisyys kulkevatkin asentajan työssä käsi kädessä.
Ensimmäistä kertaa työurallaan Samuli on tehtävässä, jossa on mittareita ja tavoitteita, joita seurataan jatkuvasti: ”Mahtavaa, kun pystyy helposti myös itse seuraamaan omaa tekemistään ja tehokkuutta tulosten kautta. Joskus on käynyt niinkin, että kuukausi ei olekaan mennyt odotetusti ja silloin mietitään yhdessä esihenkilön kanssa miten seuraavassa kuukaudessa tavoitteisiin päästään.”
Samuli on ollut positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka vahvasti myynnillisyys korostuu asentajan tehtävässä. ”Työ ei ole pelkkää ruuvaamista, päinvastoin asiakkaiden kuunteleminen on tärkeässä roolissa ja se, että osaa asiakkaan kertomasta poimia asioita, josta lähtee rakentamaan palvelua, mitä asiakas toivoo.” Asentajan tehtävässä palkka koostuukin kiinteän kuukausipalkan lisäksi provisioperusteisesta palkanosasta, joten kokonaisansioon pystyy vahvasti itse vaikuttamaan.
Vuoden Asentajana palkittu
Samuli kokee, että avaimet työssä onnistumiseen tarjottiin jo ensimmäisestä päivästä lähtien perehdytyksen kautta: ”Paras perehdytys mitä oon saanut tai tuun koskaan saamaan mihinkään hommaan, ainakin veikkaan vahvasti näin. Haluun antaa positiivista palautetta, miten upeesti kaikki on sujunut; esihenkilölle, rekryprosessille, perehdytykselle, koulutukselle ja mentorin kanssa tekemiselle.”
Vuonna 2022 Helsingissä järjestetyssä henkilöstögaalassa Samuli sai tunnustuksen loistavasta työstään ja hänet palkittiin Vuoden 2021 Asentajaksi: ”Olihan se siis ihan huikee juttu! Tuntuu, et silloin olin vielä niin lyhyen aikaa hommissa ja tietyllä tavalla oma tekeminen tuntui epävarmalta. Hirveen suuri kunnia ja lisäsi paljon itsevarmuutta omaan tekemiseen. Kyllä sen hetken muistaa: sydän hakkasi ja ainoana ajatuksena mielessä oli se, kunhan en nyt kaatuisi näihin portaisiin - se olisi melko noloa. Ehdottomasti uran kohokohtia, kun saanut omasta tekemisestään tommosta kunnioitusta.”
Vahvuudet asentajana
Samuli nauttii asiakaskohtaamisista ja siitä, että saa itsenäisesti ratkaistua teknisiä haasteita asiakaskohteilla. Hän kokee omina vahvuuksinaan asentajana sosiaalisuuden, mielenkiinnon oppia uusia asioita, ongelmanratkaisukyvyn sekä sen, ettei jännitä mennä asiakkaan kotiin. Viimeisimmästä asiasta on noussutkin useampaan kertaan keskustelua myös lähipiirin keskuudessa.
Samuli ei jännitä asiakkaiden koteihin menemistä yhtään, koska ei koe siihen olevan mitään syytä: ”Firmalla on hyvä imago, kauppa on tehty myyjän toimesta jo ennen asennusta ja kun asentaja tulee paikalle, niin asentaja tietää mitä tekee. Asentajan toimesta asiakkaalle soitetaan edellisenä päivänä ja varmistetaan tuleva keikka. Asiakas monesti vastaakin, että ei muuta, kun tervetuloa, tääl on kahveet pöydässä valmiina.” Samuli kokee, että olipa keikka missä päin Suomea tahansa, asiakkaat ovat vastaanottavaisia ja mukavia.
Työpaikka on kuin iso kaveriporukka
Asentajan tehtävä on itsenäistä, mutta ei yksinäistä - apua on saatavilla puhelimitse niin esihenkilön, teknisen tuen, kollegoiden kuin esimerkiksi suunnitteluosastonkin suunnilta. Samuli kokeekin yhteisöllisyyden Sector Alarmin vahvuudeksi.
Hän on ollut positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka yritykseen palkataan niin samanhenkisiä työntekijöitä: ”Oli sitten kyseessä uusi asentaja tai jo kauan talossa ollut, heidän kanssaan on todella mukava viettää aikaa. Työntekijöistä välitetään ja ihmiset otetaan huomioon yksilöinä. Erityisesti esihenkilön puoleen on tosi avoin suhde ja pystyy kertomaan omasta jaksamisestaan ja kuulumisista.”
Samulin kokemus on, että ihmiset tulevat Sector Alarmille juuri sellaisina kuin ovat, eikä kenenkään tarvitse esittää mitään. Osaa työkavereista Samuli näkee myös vapaa-ajalla ja on saanut Sector Alarmilta elinikäisiä ystäviä.