Näin syntyy työura rautateillä – kesätyö ravintolavaunussa yhdistää matkustamisen ja tarjoilutyön
Ville Suppala vietti kesällä 2019 osan lukiolaisen lomasta kesätyöntekijänä VR:n junien jäätelömyyjänä ja ravintolavaunun ruuhka-apulaisena. Kun lukio jäi taakse, Suppala suoritti anniskelu- ja hygieniapassin, ja työllistyi ravintolavaunuihin pysyvästi.
"Tein töitä lukion ohella silloin tällöin. Kun lukion jälkeen oli mahdollisuus jäädä kunnolla töihin, tiesin, mitä olen tulossa tekemään."
Suppalan älypuhelin kartoittaa taustalla hänen liikkumistaan. Nyt data näyttää, että matkaa on tehty kiskoilla jo tässä vaiheessa yli kaksi kertaa maapallon ympäri. Onkin pieni yllätys, ettei hän tunnustaudu kulkuriluonteeksi, eikä ollut erityisen kiinnostunut ravintolatöistäkään ennen kesätyöpaikkaansa.
"Junamaailma vain vie mukanaan. En osaa ajatella, että menisin enää kivijalkaravintolaan töihin."
Mikä työympäristössä vetoaa? Suppala sanoo, että sama työpiste on aamiaispaikka, lounasravintola, hieno illallisravintola ja päivän päätteeksi melkein yökerho. Aivan arkenakin se on ihmisille paikka, jossa on luonnollisista istuutua ventovieraiden kanssa samaan pöytään jutustelemaan.
Suppala jatkaa työuraansa konduktööriopinnoilla tänä keväänä. Työ tarjoilijana on mieleistä, mutta toisaalta ensimmäinen opiskelupaikka lukion jälkeen tuntuu tärkeältä.
"Rautatieläisyys on kasvanut minuun kiinni ja haluan kuvitella mahdollisimman pitkän työuran VR:llä. Konduktöörinä näen vielä syvällisemmin, ketkä junalla matkustavat ja miten joukkoliikenne kehittyy."
"Matkustajien hyvä fiilis tarttuu"
Työurat VR:llä ovat usein pitkiä. Kirsi Salonen teki matkailualan opintojen työharjoittelun ravintolavaunussa ja työskentelee raiteilla edellee 20 vuotta myöhemmin. Hän sanoo, että työssä yhdistyy ravintolatyö ja matkustaminen. Työpaikka tuntuu tuoreelta useiden vuosien jälkeenkin.
"Täällä jokainen on menossa johonkin, tai palaamassa reissusta, ja lähtemisen hyvä fiilis on aina läsnä. Tässä työssä pääsee itsekin osaksi sitä", Salonen pohtii.
Hän sanoo, että ravintolavaunu on yhtä aikaa perinteikäs ja yllätyksellinen. Monella asiakkaalla on perinne, että ravintolavaunussa nautitaan joka reissulla kaakao, tai syödään lounaaksi sen lohikeitto.
"Ensimmäisenä kesänä 20 vuotta sitten se lohikeitto oli listalla ja se on siellä edelleen.”
Uusille työntekijöille tulee usein yllätyksenä se, että tarjoilija voi olla etenkin hiljaisemmilla vuoroilla pitämässä ravintolaa käynnissä yksin. Työ on itsenäistä, mutta ei kuitenkaan yksinäistä. Konduktöörit ovat junassa työkavereina ja on myös vuoroja, jolloin ravintolavaunussa on kolme tai neljäkin tarjoilijaa.
Salonen huomauttaa, että itsenäisessä työssä onnistuneet omat päätökset näkyvät heti parempana palveluna.
"Kun asiakas tilasi lettuja ja meillä oli kermavaahto lopussa, ehdin soittamaan seuraavalla asemalla kyytiin tulevalla työkaverille, että nappaa kerman mukaansa. Asiakas sai lopulta lettunsa juuri sellaisena kuin pitää."
Matkana aikana riittää työtä ja muuttuviin tilanteisiin reagoimista. Se tarkoittaa, että aika kulkee kuin siivillä. Lyhimmillään työvuoro voi olla esimerkiksi pistäytyminen Helsingistä Tampereella. Tai sitten päivä kuljettaa Lappiin.
"Keväällä kotona narsissit voivat kukkia terassilla ja pohjoisessa hiihdetään täyttä häkää. Voin syödä tänään lounaan Kuopiossa ja huomenna Oulussa. Kivijalkaravintola ei ole minua varten työpaikkana."
Avecra etsii junatarjoilijoita Helsinkiin, Tampereelle ja Jyväskylään. Lue lisää tehtävistä linkkien kautta ja hae mukaan.
Junatarjoilijoita Helsinkiin
Junatarjoilijoita Tampereelle
Junatarjoilijoita Jyväskylään
Artikkeli julkaistu vuonna 2022.