Tuomas tarjoaa fine dining -palvelua lounasravintolassa – taustalla tärkeä filosofia: ”Asiakas on keskiössä”

Compass Group palkitsi syksyllä työntekijänsä Be A Star -palkinnoilla seitsemässä eri kategoriassa. Rohkea uudistaja -palkinnon napannut ravintolapäällikkö Tuomas Järveläinen kertoo, millaista on työn arki palkintojen takana.
Tuomas Järveläinen

”En usko tätä todeksi” oli Tuomas Järveläisen ensimmäinen ajatus, kun hän kuuli voittaneensa Rohkea uudistaja -palkinnon.

”Olin ymmälläni ja otettu jo pelkästä ehdokkuudesta. En uskonut voittoon, koska finaalissa olleet kollegat olivat tosi kovia konkareita. Olen tosi iloinen ja otettu, että koko ravintolakenttä sai Compass Groupilla tällaista tunnustusta”, Järveläinen kertoo.

Järveläinen on tehnyt Compass Groupin ja sen edeltäjien palveluksessa jo 12 vuoden uran erilaisissa rooleissa: palvelupäällikkönä, ryhmäpäällikkönä, operatiivisena suunnittelijana sekä viimeisimmäksi ravintolapäällikkönä Technopoliksen Aviapoliksen ja Ruoholahden kampuksilla.

”Äitini on kertonut, että olen huutanut hiekkalaatikolla, että minusta tulee isona spagettikokki. Kokkisota taisi iskostaa ajatuksen minuun. Ajauduin ensin fine dining -puolelle, mutta sieltä vaihdoin henkilöstöravintolaan päivätyön perässä”, Järveläinen muistelee.

”Fine diningissa on tiettyä glamouria, mutta samanlaista asiakaspalvelumentaliteettia olen koittanut vaalia myös henkilöstöravintolassa. Asiakas on keskiössä, maksaa palkkamme ja mahdollistaa sen, että palvelu toimii.”

Heittäytyminen ja asiakkaan kuunteleminen auttavat uudistumaan

Be A Star -palkinto ei suinkaan ollut Järveläisen ja tämän tiimin saamista tunnustuksista ensimmäinen eikä viimeinen. Vahva palveluhenkisyys on palkittu useaan otteeseen. Hiljattain asiakas palkitsi heidät viiden tähden asiakaspalvelusta omassa palkitsemistilaisuudessaan joulukuussa.

”Ravintolamme on valittu myös Edenredin Suomen parhaiden lounaspaikkojen listalle neljänä vuonna peräkkäin”, Järveläinen lisää.

Mikä sitten tekee Järveläisen työpaikasta ylivertaisen lounasruoan ja asiakaspalvelun tarjoajan?

”Asiakasyritys haastaa meitä kehittymään ravintolapalveluiden kehittäjänä. Täällä ei todellakaan voi jäädä laakereilleen lepäämään, vaan pitää todella panostaa palveluun. Olenkin halunnut edistää työssäni niin Compass Groupin sisäistä kuin asiakkaan kanssa tehtävää yhteistyötä. Tällä hetkellä pohdimme asiakkaan kanssa yhteisen kokouspalvelukaupan kehittämistä. Se hyödyttäisi yhtä lailla molempia”, Järveläinen kertoo.

Järveläinen tietää, että uudistaminen vaatii koko tiimiltä laatikon ulkopuolista ajattelua.

”Rohkea uudistaminen kuuluu koko tiimille. Yksilönä en voisi hoitaa vastaavaa. Kyse on yhteisön voimasta. Keskustelemme paljon, vapaasti ja avoimesti. Meidät tunnetaan esimerkiksi joulukoristeista ja Halloweeniin heittäytymisestä. Tällaiset asiat tuottavat asiakkaalle paljon lisäarvoa. Sanon usein, että tiimini vahvuus on hulluus – ja hullu keksii keinot!”

Teksti: Janita Lindström, kuva: Compass Group

Avoimet työpaikat

Lue lisää samankaltaisia artikkeleita

Katrin nuoruusvuosien unelma ravintola-alasta toteutui Compassilla

Compass Groupin ravintolat ovat työyhteisöjä, joissa tarvitaan monipuolista osaamista. Alanvaihtajat kasvavat silloin uusina ammattilaisina ja pääsevät hyödyntämään myös aiempaa kokemustaan ja taitojaan.
Lue lisää

”Tällaiseen työyhteisöön on ilo saapua aamuisin” – Palkittu lauma paljastaa, miten menestys syntyy rennolla otteella

Vuoden 2024 Tähtilauma -palkinnon voittanut ravintola Tietoteknia osoittaa, kuinka vahva yhteishenki, rento ilmapiiri ja jokaisen vahvuuksien hyödyntäminen johtavat lauman menestykseen. Avoin palautekulttuuri ja työnantajan tuki luovat työyhteisön, johon on ilo tulla joka päivä.
Lue lisää

”Intohimo ruokaa kohtaan näkyy myös asiakkaille” - Compass Group kannustaa työntekijöitään haastamaan taitonsa kilpailussa

Culinary Cup -kilpailu tarjoaa Compass Groupin ravintoloiden työntekijöille mahdollisuuden kehittää osaamistaan ja saada palautetta työstään.
Lue lisää