Työyhteisö veti Beatan toistamiseen takaisin Sector Alarmille
Beata viihtyi hyvin Sector Alarmilla, mutta koki myyntityön lisäksi vahvaa paloa palvelumme tekniikkaa kohtaan. Tuolloin meillä oli avoin työtehtävä Palveluasentajan roolissa ja Beata ottikin yhteyttä rekrytoivaan esihenkilöön asian tiimoilta. Viimeistään tässä vaiheessa hän oli vakuuttunut, että haluaa meille Palveluasentajaksi, kunhan paikka avautuu hänen omassa kotikaupungissaan.
Tässä välissä Beata lähti hakemaan lisäkokemusta toisaalta. Ajatus palveluasentajan tehtävästä kyti kuitenkin mielessä - odotus palkittiin ja palveluasentajan tehtävä avautui Beatan kotikaupungissa. Hakupäätöksen sinetöi vielä se, kun hänen läheiselleen asennettiin laitteisto ja hän pääsi seuraamaan asentajaa tositoimissa. Asentajan kanssa keskustelu sai vakuuttuneeksi siitä, että ”nää on niitä hyviä hommia”. Tehtävä oli kuin hänelle tehty ja samaa mieltä olivat niin Beata kuin palkkaava esihenkilö. #HIRED
Selkeän perehdytyksen avulla uusi työ on helppo oppia
”Kun alotin asentajana yllätyin positiivisesti perehdytyksen tasosta. Tällaista fiilistä ei ole ollut joka työpaikassa, että oikeasti tiedän mitä olen tekemässä. Kaikki on selkeetä ja saa apua aina tarvittaessa. Se on myös ollut iso juttu, että täällä ei kukaan ajattele, että toi on huonompi kuin minä, ollaan kaikki samalla viivalla olipa kokemusta tai työvuosia takana kuinka monta tahansa.”
Palveluasentajan roolissa korostuu työn monipuolisuus, josta Beata todella nauttii: ”välillä ruuvataan ja välillä ajetaan paljon tuotantoautolla”. Työ on hyvin itsenäistä, vaikka samaan aikaan saa tavata erilaisia ihmisiä ja tarjota heille parasta mahdollista ratkaisua. Palveluasentajana hän on oppinut kehittämään omia keskustelu- ja myyntitaitojaan sekä tietysti teknistä puolta ja jopa it-taitoja ohjelmoinnin kautta.
Beatan vinkki lukijalle: ruoho ei välttämättä ole vihreämpää aidan toisella puolella.
Beata nautti asentajan työstä ja suoriutui siitä hyvin, mutta samalla koki, että haluaisi haastaa itseään vielä hieman enemmän teknisellä puolella. Työskenneltyään kaksi vuotta palveluasentajan roolissa, hän päätti jälleen kokeilla siipiään toisaalla – vaan eipä mennyt kauan, kun Sector Alarmin työyhteisö alkoi taas vetämään puoleensa. Beata palasi Sector Alarmille jo toistamiseen takaisin, koska koki työyhteisön ja työpaikan olevan niin ainutlaatuinen: ”kaikki me ollaan erilaisia ja nimenomaan se on se pointti, että kaikki hyväksyy, että me kaikki ollaan erilaisia. Kaikki kohtelee toisiaan tasavertaisesti ja kukaan ei tittelistä huolimatta ole ylempänä kuin toinen. Mä koen, että Sector Alarm ei oo vaan sellanen et ihmiset on täällä töissä, vaan et pyritään myös siihen, että ihmiset pysyy täällä töissä. Täällä huolehditaan työntekijän hyvinvoinnista. ” Beata arvostaa työpaikkaa, jossa ihmiset kuuntelevat ja kaikki tekee oman työtehtävänsä niin hyvin kuin mahdollista. Ketään ei jätetä pulaan, vaan tarvittaessa käydään auttamassa toista Asentajaa asennuksella tai viemässä lisää komponentteja, jotta asennus saadaan maaliin. Jousto ja yhteistyö toimii molempiin suuntiin.
Motivoiva palkkamalli ja työn merkityksellisyys läsnä päivittäin
Työn merkityksellisyyttä Beata kokee työssään päivittäin, ja mieleenpainuvia kokemuksia on tilanteista, joissa asiakas on kokenut turvattomuuden tunnetta, ja palvelumme avulla asiakas on saanut mielenrauhan. Beata kokee ammatillisesti merkitykselliseksi myös sen, kun asiakkaat luottavat hänen ammattitaitoonsa asentajana ja hän voi yhdessä asiakkaan kanssa rakentaa asiakkaiden tarpeita vastaavan kokonaisuuden.
Palveluasentajan tehtävässä palkkaus koostuu kiinteästä pohjapalkasta sekä provisio-osuudesta. Beata on todella tyytyväinen palkkaukseen, koska kokonaisansioihin voi itse vaikuttaa: ”se on pitkälti omasta motivaatiosta kiinni, miten paljon sitä liksaa tulee kuukausittain.” Onnistumiset sen sijaan vaikuttavat merkittävästi omaan työmotivaatioon. Beata on oivaltanut omassa tekemisessään sen, miten suuri merkitys hänen onnistumisessaan on sillä, että tuotantoautossa komponentit ja tavarat on järjestyksessä. ”Kun tavarat on paikoillaan, ei tarvitse stressata mikä komponentti löytyy mistäkin. Sen sijaan on voi keskittyä täysillä keikkaan ja asiakkaaseen. Firma myös tukee tätä sillä, että joka viikko on varattu viikko ”admin-aikaa” sille, että ehtii tilata tarvittavat komponentit ja huolehtia että auto on siistissä kunnossa.” Beata on selkeästi oivaltanut, että omalla tekemisellä voi vaikuttaa omaan motivaatioon työssä ja sitä kautta asiakastyytyväisyyteen, joka näkyy loppuviimein omassa kokonaispalkassa.
Tällä hetkellä Beata on erittäin tyytyväinen palveluasentajan roolissa, ja erityisesti lukkoasennukset ovat hänelle mielekkäitä. Hänen mukaansa asentajaksi sopii aikaisempaa työhistoriaa katsomatta kuka vain, joka haluaa tehdä ihmisten kanssa töitä, tykkää itsenäisestä työstä ja osaa pitää ruuvimeisseliä kädessä. Itse hän kokee omiksi valttikorteikseen asentajana rauhallisuuden, kyvyn kuunnella asiakasta sekä tehdä työt huolellisesti ja tehokkaasti.