Hyvän LinkedIn-postauksen ABC – näin teet onnistuneen julkaisun

LinkedIn on erinomainen työkalu työnhakijalle. Linkkarissa voit esitellä ammattitaitoasi, kasvattaa verkostojasi ja käydä mielenkiintoisia keskusteluja muiden ammattilaisten kanssa. Mutta kuinka hyvä LinkedIn-postaus syntyy?

LinkedIn on maailmanlaajuinen ammattilaisten verkosto, joka tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia verkostoitumiseen, henkilökohtaisen brändin luomiseen ja työnantajamielikuvan rakentamiseen.

Se on erinomainen työkalu työnhaussa. Linkkari on kuin digitaalinen CV, jossa voit esitellä ammattitaitoasi ja tutustua muihin ammattilaisiin. Aktiivisuus kasvattaa verkostojasi ja luo positiivista mielikuvaa sinusta asiantuntijana.

Mutta minkälaiset julkaisut ovat kaikista vaikuttavimpia ja kuinka sellaisia luodaan? Tässä oppaassa käydään läpi perusperiaatteet, jotka auttavat sinua tekemään toimivia LinkedIn-postauksia.

Miksi LinkedIn?

LinkedIn eroaa muista sosiaalisen median kanavista sen ammatillisuudella. Se on suunnattu ammattilaisille ja asiantuntijoille. Voit esitellä palvelussa osaamistasi, saavutuksiasi ja mielenkiinnon kohteitasi.

Se on keskeinen työkalu laajalle kirjolle asiantuntijoita ja tärkeä kanava esimerkiksi B2B-myyjille, jotka haluavat saada yhteyden potentiaalisiin asiakkaisiin ja päättäjiin.

Aktiivisuus LinkedInissä on hyödyllistä henkilöbrändin kehittämisen kannalta. Se auttaa rakentamaan ammatillista uskottavuutta, luomaan yhteyksiä kollegoihin ja kohderyhmiin sekä kenties avaamaan uusia mahdollisuuksia.

Lisäksi aktiivinen läsnäolo LinkedInissä auttaa edustamaasi organisaatiota saamaan näkyvyyttä, rakentamaan asiantuntijuutta ja työnantajabrändiä sekä houkuttelemaan potentiaalisia asiakkaita.

Kuinka tehdä hyvä LinkedIn-postaus?

1. Valitse sopiva aihe

Keskeistä on tuottaa sisältöä, joka on relevanttia, informatiivista ja kiinnostavaa. Voit jakaa uutisia omalta alaltasi, esitellä työprojekteja tai jakaa omia näkemyksiäsi ja oivalluksiasi. Tärkeintä on, että jakamasi julkaisut ovat kiinnostavia – luo sellaista sisältöä, jota itsekin haluaisit nähdä.

2. Kiinnitä huomio

Mene suoraan asiaan ja kiinnitä huomio jo ensimmäisellä lauseella. Tavoitteena on saada ihmiset pysähtymään ja lukemaan postauksesi.

Hyvällä julkaisulla ei ole ohjemittaa. Joskus yksi lause voi riittää. Toisaalta ei kannata pelätä lukijoiden kyllästymistä, vaikka aihe vaatisikin perusteellisempaa käsittelyä. LinkedInin kohderyhmä jaksaa paneutua pidempiinkin julkaisuihin, jos teksti on laadukasta ja aihe kiinnostava.

3. Käytä selkeää ja ytimekästä kieltä

Tekstin tavoitteena on, että lukija ymmärtää lukemansa. Vältä turhaa jargonia ja pidä lauseet selkeinä ja ytimekkäinä. Yleiskieli on lähtökohta, jota voi tarpeen mukaan elävöittää puhekielisillä ilmauksilla, jos se sopii tyyliisi.

Oman persoonan tuomista peliin ei kannata muutenkaan arastella. Henkilökohtainen ote tekee julkaisusta aidon ja lisää lukijan sitoutumista. Turha itsekriitikki on turhaa.

4. Käytä visuaalisia elementtejä

Kuvat, infografiikat ja videot voivat tehdä postauksestasi houkuttelevamman ja auttaa viestin välittämisessä. Kannattaa kokeilla rohkeasti, saisiko asiansa sanottua tehokkaammin esimerkiksi lyhyen videon välityksellä.

Julkaisusta saa henkilökohtaisemman liittämällä siihen esimerkiksi kuvan itsestään. Henkilökohtaisella tilillä kuvituskuvien käyttämistä kannattaa useimmissa tapauksissa välttää, usein geneerinen kuvitus luo etäisen vaikutelman. Jos haluat kuvituskuvaa, se kannattaa kuvata itse vaikka kännykällä.

5. Muista tägätä muita

Jos mainitset muita ihmisiä tai yrityksiä julkaisussasi, heidät kannattaa ehdottomasti merkitä julkaisuun. Sosiaalisen median ajatuksena on sosiaalisuus ja usein muiden mainitseminen ilahduttaa.

Lisäksi se kasvattaa julkaisun tavoittavuutta – etenkin, jos tägätyt jakavat julkaisun omilla sivuillaan.

Älä myöskään unohda hashtageja eli aihetunnisteita. Ne auttavat ihmisiä löytämään postauksesi. Valitse relevantteja hashtageja, jotka liittyvät julkaisuun. LinkedIn osaa myös ehdottaa tekstin pohjalta sopivia aihetunnisteita. Älä käytä niitä kuitenkaan liikaa, jotta postauksesi ei näytä roskapostilta.

6. Toimintakutsu

Usein julkaisut kannattaa päättää toimintakutsuun (Call To Action, CTA). Tämä voi olla pyyntö jakaa, kommentoida tai tykätä postauksestasi, tai se voi olla linkki lisätietoja varten.

Usein henkilökohtaisissa julkaisuissa paras CTA on kysymys aiheeseen liittyen. Silloin aktivoit seuraajiasi kommentoimaan ja kertomaan omia mietteitään.

Kuinka inspiroitua luomaan postauksia?

1. Seuraa alasi asiantuntijoita

Seuraa muita alasi asiantuntijoita ja yrityksiä nähdäksesi, millaista sisältöä he jakavat. Tämä auttaa sinua pysymään ajan tasalla alasi trendeistä ja antaa inspiraatiota omiin postauksiisi.

Tarkkaile, millaiset julkaisut herättävät eniten mielenkiintoa, tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja. Mikä aiheessa kiinnostaa, mikä herättää keskustelua ja millä tyylillä julkaisu on kirjoitettu?

2. Osallistu keskusteluihin

Ole sosiaalinen – se on sosiaalisen median idea. Kommentoi ja vastaa muiden postauksiin. Kommentoimalla kasvatat verkostoasi - lisäksi voit saada myös ideoita omiin postauksiisi.

3. Hyödynnä LinkedInin sisältöä

LinkedIn tarjoaa paljon sisältöä, kuten artikkeleita, webinaareja ja oppaita, jotka voivat inspiroida postauksiasi.

4. Pidä silmät ja korvat auki

Inspiroidu jokapäiväisestä elämästäsi. Ehkä törmäät ajatuksia herättävään artikkeliin tai kenties kokouksessa esille tullut idea sopii jaettavaksi LinkedInissä.

Parhaat ideat ovat yleensä jo olemassa – opettele tunnistamaan herkulliset puheenaiheet, jotka kävelevät vastaan arjessa. Mistä olette puhuneet työkavereiden kanssa, mistä muut puhuvat, mitä sinulle tai jollekulle tutullesi on käynyt viime aikoina?

Esimerkkiaiheita

  1. Mikä on ajankohtaista omassa työarjessasi - omat näkemykset alasi trendeistä
  2. Opeta, opasta ja inspiroi – olet oman alasi asiantuntija, mitä hyödyllistä tietoa voisit jakaa verkostollesi?
  3. Uutisia tai päivityksiä omasta yrityksestäsi
  4. Oivalluksia tai oppitunteja urasi varrelta
  5. Suositukset kirjoista, webinaareista tai kursseista, jotka olet löytänyt hyödyllisiksi
  6. Katsaukset menestyksekkäistä projekteista, joita olet ollut toteuttamassa

Kuinka luoda postausrutiini?

Somebrändin rakentaminen ei ole sprintti vaan maraton. Seuraajakunnan kasvattaminen vaatii pitkäjänteistä työtä. Siitä ei kuitenkaan tarvitse tehdä vaikeaa.

Tekeminen helpottuu rutiinin avulla. Aiheiden keksiminen ja julkaisujen laatiminen myös nopeutuu ajan mittaan. Mitä enemmän julkaiset, sitä etevämmäksi opit. Tässä muutamia vinkkejä:

  1. Älä ota paineita. Julkaiseminen on normaalia työtäsi tukeva toimi – harvemman kohdalla elinehto. Aloita lyhyillä ja helpoilla julkaisuilla, jotta pääset vauhtiin.
  2. Tee postaamisesta säännöllistä ja suhtaudu siihen yhtenä työtehtävänä. Varaa kalenterista esimerkiksi kerran viikossa aikaa julkaisemista varten. Tämä auttaa sinua pitämään yllä säännöllistä postaustahtia.
  3. Aikatauluta postaukset: LinkedInin algoritmi suosii säännöllistä sisällöntuotantoa. Kun inspiraatio iskee, voit kirjoittaa useamman postauksen valmiiksi ja ajastaa ne myöhemmäksi.
  4. Arvioi ja mukauta: Tarkastele, mitkä postaukset saavat eniten sitoutumista. Kokeile rohkeasti, mikä saattaisi toimia ja muokkaa tekemistäsi sen mukaan.
Lue myös: Näin käytät tekoälyä työnhaussa
Lue myös: Suvi on työskennellyt yli 40 ammatissa - “En vieläkään tiedä, mitä haluaisin tehdä isona”
Lue myös: Niko, 21, tuskaili huonojen arvosanojen kanssa, sitten hän lähti merille - “Se oli kyllä shokki”
Lue myös: Susanna on vaihtanut vakituisen työn neljä kertaa määräaikaiseen - "Tarinan opetus on, että lähde läpyttää”

Katso avoimet työpaikat. Jobly.fi