Näin Alko tukee työntekijöiden jaksamista – ”Hyvä johtaminen on työhyvinvoinnin perusta”

Johtaminen, koulutus, vertaistuki ja matalan kynnyksen palvelut ovat kulmakiviä työntekijöiden mielen hyvinvoinnin tukemisessa.

– Hyvä johtaminen on työhyvinvoinnin perusta, sanoo Alkon työkykyjohtamisen kehityspäällikkö Tarja Kankaanrinta.

Kankaanrinta kertoi Joblyn aamiaistilaisuudessa 7. helmikuuta, mitä Alkossa tehdään työntekijöiden mielen hyvinvoinnin tueksi.

Alko eroaa muista kaupan alan liikkeistä siinä, että sen tehtävänä ei ole maksimoida myyntiä, vaan ennaltaehkäistä alkoholihaittoja.

– Se näkyy esimerkiksi siinä, että emme näe telkkarissa mainoksia, että Koskenkorva nyt puoleen hintaan, Kankaanranta kertoo.

Haittojen ennaltaehkäisyyn liittyy esimerkiksi hyllyjen välistä löytyvät huolikortit. Työntekijöiden ehdotuksesta luotu esite tarjoaa tietoa, apua ja tukea tarjoavia tahoja päihdeongelmiin, kriisi- ja väkivaltatilanteisiin, yksinäisyyteen sekä odotus- ja vauva-ajan päihdeongelmiin.

Se auttaa myös henkilökuntaa haastavissa asiakaspalvelutilanteissa, joissa asiakas ottaa tilanteensa puheeksi ja kaipaa apua.

– Alkolaisilla on hyvä ammattiylpeys. Se johtuu muun muassa asiakaspalvelun korkeasta tasosta sekä juoma- ja ruokakulttuurin edistämisestä monikanavaisesti.

Henkilöstön laadukas ja säännöllinen koulutus on avainasemassa. Alko työllistää noin 2 500 ihmistä, joista suurin osa työskentelee myymälöissä. Koska joukossa on esimerkiksi paljon opiskelijoita, myös työsopimuksia on paljon erilaisia.

– Me koulutamme kaikkia työntekijöitämme. Sellaista keskustelua ei käydä lainkaan, että kannattaako 10-tuntisella sopimuksella olevaan työntekijään panostaa. Totta kai panostamme, koska hän saattaa tulevaisuudessa jäädä pidemmäksi aikaa töihin. Eikä asiakasta kiinnosta millaisella sopimuksella myyjä on töissä, vaan hän haluaa hyvää palvelua.

Vertaistuki apuna työarjessa

Johtaminen varmistaa asiakaskokemuksen. Kankaanrinta kertoo, että esihenkilöitä tuetaan sparrauksella, johtamisen klinikoilla ja esihenkilöpäivillä. Apuna on myös erityinen HR Coach.

Myös esimerkillä on iso rooli.

– Johtoryhmä ja pääkonttori osallistuu vuosittain joulusesonkiin. He työskentelevät ydintehtävissä, kuten asiakaspalvelussa, hyllytyksessä ja kuorman purussa, Kankaanrinta kertoo.

Henkilöstön jaksamista tuetaan monilla tavoilla.

– Matalan kynnyksen palvelut on se, mitä tarvitaan. Jos pitää kysyä lupa HR:stä, se ei ole enää matalan kynnyksen palvelua. Omat työntekijämme ovat tehneet myös työhyvinvointia ja työkykyä edistäviä videoita. Silloin se on oikealle kohderyhmälle räätälöityä ja juuri alkolaisille suunnattua auttavaa sisältöä.

Vertaistuki on monessa tapauksessa parasta apua työarjessa jaksamiseen. Alkolaiset keskustelevat rohkeasti vaikeistakin aiheista sisäisissä kanavissa.

– Esimerkiksi pienillä paikkakunnilla kaikki tuntevat kaikki. Se voi aiheuttaa hankalia tilanteita myös vapaa-ajalla, jos jollekin asiakkaalle on jätetty myymättä esimerkiksi humalatilan takia.

Myös vastuullisuuteen kiinnitetään huomiota.

Alkon 90-vuotisjuhlavuotena alkolaiset tekivät hyväntekeväisyystyötä työajalla HelsinkiMission yksinäisyyttä kokeville suunnatussa Perjantaipuhelimessa ja senioreille suunnatussa Aamukorva-puhelimessa.

Yksi konkreettinen esimerkki on monimuotoisuuden edistäminen.

– Kiinnitämme huomiota esimerkiksi erityisryhmien työllistämiseen. Ensimmäiset palveluavustajat aloittivat viime vuonna ja olemme palkkaamassa lisää.

Huippupuhujia ja ajankohtaista asiaa Jobly Klubissa

Tarja Kankaanrinta puhui Jobly Klubin aamiaistilaisuudessa 7. helmikuuta 2024. Tilaa Joblyn klubikirje, niin saat tiedon tapahtumistamme ensimmäisten joukossa! Tilaa klubikirje

Lue myös: Microsoft panostaa inklusiiviseen rekrytointiin – näin se tapahtuu
Lue myös: Näin lisäät inklusiivisuutta ja monimuotoisuutta rekrytoinnissa – lue käytännön vinkit
Lue myös: Kuinka luoda hyvä palautekulttuuri työpaikalle?
Lue myös: Työnhakija ei enää nöyristele – ovatko CV:t ja hakemuskirjeet pian historiaa?
Lue myös: Vaikuttavuus ja vastuullisuus puhuttaa työnhakijoita
Lue myös: Kuinka tuloksellinen työnantajakampanja syntyy?