Hyvä työfiilis on meidän kaikkien vastuulla
Työyhteisön ilmapiiriä ei voi ulkoistaa vain johdon harteille, sillä olemme jokainen omalta osaltamme vastuussa siitä, minkälainen yleisfiilis työpaikalla on. Voimme kaikki omalla käytöksellämme vaikuttaa kollegojen ja samalla myös itsemme viihtyvyyteen.
10 vinkkiä, joilla luot positiivista fiilistä työpaikalle
1) Tervehdi
Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin työkaveri, joka ei tervehdi tai ei edes vastaa tervehdykseen.
2) Kysy ja kuuntele – muista myös kiitos
Joskus on hyvä ihan vain kysyä työkaverilta, mitä hänelle kuuluu. Myös kuuntelu on tärkeä taito. Muista myös kiittää, kun sille on aihetta.
3) Ole läsnä
Älä näprää puhelintasi tai lue sähköpostejasi kesken palaverin tai kun joku puhuu sinulle.
4) Siivoa jälkesi
”Äitisi ei ole täällä töissä.”
5) Kunnioita toisten aikaa
Tule ajoissa palavereihin ja vähintään ilmoita, jos myöhästyt.
6) Hymyile, naura
Työn ei tarvitse aina olla niin vakavaa. Hyväntuuliset ihmiset luovat hyvää fiilistä muillekin.
7) Auta työkaveria ja uskalla myös itse pyytää apua
On aika unohtaa ”Ei kuulu mun tontille”-tyyppinen ajattelutapa, vaan tehdä yhteistyötä yli tiimirajojen.
8) Kunnioita erilaisia työskentelytapoja
Muista työrauha. Älä häiritse tai keskeytä tarpeettomasti. Hyväksy, että kaikki eivät toimi samalla tavalla kuin sinä.
9) Ole spontaani ja kutsu työkaverit yhteiseen tekemiseen
Pyydä työkaveri kahvitauolle tai pyhitä taukohetki korttipelille. Yksi parhaista mittareista yhteishengelle on se, että työkaverit viettävät yhdessä aikaa työpaikalla ja myös sen ulkopuolella.
10) Iloitse onnistumisista
Fiilistele omia ja muiden onnistumisia. Ole ylpeä omista ja tiimisi saavutuksista. Pieniäkin onnistumisia voi juhlistaa.
Artikkeli julkaistu vuonna 2022.
Lue myös: Oletko kokeillut helpointa tapaa parantaa työhyvinvointia? ”Suosittelen sitä kaikille”, sanoo asiantuntija
Lue myös: Susanna on vaihtanut vakituisen työn neljä kertaa määräaikaiseen - "Tarinan opetus on, että lähde läpyttää”